lördag 13 augusti 2011

Dolph Lundgren: Fit forever

Under tonårstiden växte Lundgren upp hos sina farföräldrar i Nyland utanför Kramfors.
2008 gick han ut och berättade att han som barn blev misshandlad av sin far, något som han menar var en av anledningarna till att han sökte sig till kampsport. Han studerade vid KTH i Stockholm, studier som han finansierade genom att arbeta som dörrvakt på bland andra restaurangerna Alexandras, Atlantic och Fontainebleau. Lundgren tog examen som civilingenjör i kemiteknik 1983, med fina betyg.

Han fick en rad stipendier som förde honom utomlands. Han blev utbytesstudent i Sydney i Australien vid University of Sydney, varefter han påbörjade studier vid MIT i USA. Strax därefter träffade han den dåtida storstjärnan Grace Jones och gjorde debut i en mycket liten roll i Bondfilmen Levande måltavla (1985). De hade också ett förhållande vid den tidpunkten. I samband med att han blev skådespelare tog han artistnamnet Dolph.

Lundgrens genombrott kom med filmen Rocky IV (1985), i vilken han spelade den sovjetiske boxaren Ivan Drago. Hans första huvudroll var som He-Man i filmen He-Man - universums härskare (1987). Under 1990-talet medverkade han bland annat i Showdown in Little Tokyo (1991) och Universal Soldier (1992). År 2004 gjorde han debut som regissör, med filmenThe Defender. Lundgrens roller har följt ett tydligt mönster; vanligtvis spelar han tuffa, hårda actionhjältar. Han har också, med några få undantag, prioriterat att spela huvudroller, även om det inneburit mer obskyra produktioner.

Lundgren är 195 centimeter lång och har tävlat i karatestilen kyokushinkais tävlingsform i fullkontakt, knock down-karate. Han blev, samtidigt som han utbildade sig till civilingenjör i kemiteknik på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm, såväl svensk mästare som Europamästare i karate. Lundgren medverkade den 19 juli 2008 i Sveriges Radios program Sommar. Vill du lyssna på programmet kan du klicka här.

Våren 2010 var han, i första deltävlingen samt i finalen, programledare för Melodifestivalen tillsammans med Christine Meltzer och Måns Zelmerlöw.

Redan i genombrottsrollen i Rocky IV gjorde han sig känd för sin enastående fysik. Och han är lika vältränad idag, tjugosex år senare.

Dolph har nu skrivit en bok Fit forever där han delar han med sig av träningsprogrammen, tipsen och styrkeövningarna som gör att alla kan nå toppformen - och behålla den för alltid. Dolph berättar självutlämnande om hur han som spinkig tonåring upptäckte träningen och hur den inte bara gav honom en ny kropp utan även bättre självkänsla. Han ger dig de verktyg du behöver för att få den kropp du vill ha och förtjänar. Något du har glädje av i alla skeden av livet.

Vi försökte få upp Dolph hit till Sundsvall för att berätta om sin bok och signera den, men det visade sig att han bara hade två dagar i Sverige för att lansera boken. Den tiden ägnade han åt att ge intervjuer i radio och TV. Några bokhandelsbesök var det tyvärr inte tal om. Men vi har fått en helfigur i kartong av Dolph. Vi får nöja oss med den och boken.

Lennart Bergström
Bokhandlarn

Källmaterial: Wikipedia