onsdag 25 januari 2012

Björn Ranelid: Tyst i klassen

Rik skildring av fattigt Malmö

Björn Ranelid är både färgrik och svartvit i sin nya bok, Tyst i klassen, skriver Eva Ström i sin recension i Sydsvenskan, 20 jan

Gamla Malmöbor kanske ännu minns ”Hollywood”, ett område av nödbostäder i form av röda trähus beläget vid Östra Farmvägen, som byggts när bostadsbristen var som värst efter första världskriget. I dessa hus, som revs i början av 60-talet, saknades moderna bekvämligheter och inte oväntat fick stadens minst bemedlade bosätta sig där. Här låter även Björn Ranelid familjen Lilja leva sina liv i Pinnakåkarna, i slit, fattigdom och barnrikedom. Med sin nya roman ”Tyst i klassen” beskriver Ranelid 40- och 50-talets Malmö och ger en skarp bild av dess tydliga klassamhälle. Liksom Susanna Alakoski eller Birgitta Trotzig vill han lyfta fram människor som sällan ges egen röst.

Oskar Lilja, familjefadern, är den som tömmer sopor och latrintunnor och kan inte beskrivas som annat än ett alkoholiserat råskinn, som förgriper sig på hustru och barn. Ranelid har inte många försonande ord till övers för denna mansperson, men desto ljusare tecknas hans helgonlika hustru Karin Lilja, som med städning i skolor och privathem ser till att mat alltid punktligt står på bordet. Barnaskaran är stor och består av sex pojkar, och får även ett tillskott av den adopterade flickan Kristina.

Ranelid har en beundransvärd, nära nog dickensk, gestaltningskraft och den myllrande familjen uppenbarar sig raskt inför läsarens ögon.

Äldste sonen Sixten är ett fotbollsgeni, som tyvärr ser sin framtid i MFF stäckas av en olycka. Sonen Hektor skär tungan av sig i en självdestruktiv protest inför faderns tyranni. Den veke Axel söker sig till gasspisen för att sniffa till sig ett glömskans rus och Viktor som går till sjöss kommer att bli mördad i en hamn.

Men när den lilla flickan Kristina kommer in i familjen sker äntligen en förändring. Hon förmår med sitt modiga väsen sprida ljus i eländestillvaron, visar sig även vara en läsbegåvning som så småningom tar studenten med lysande betyg. Men då har Oskar Lilja sedan länge avlidit, saknad av ingen, en Barabbas som alltid fick gå fri.

Björn Ranelid dyker även själv på känt autofiktivt manér upp i romanen och ger ett ömsint porträtt av sin far, amatörmålaren, och sin strävsamma mor. Bosatt på Sallerups­vägen blir Pinnakåkarna för den välartade pojken ömsom ett skrämmande och lockande bostadsområde. Doftrikt ger han sin bild av Rörsjöskolans klassrum med björnklistrets förföriska mandeldoft. Miljöskildringen från Ellstorp och Sorgenfri hör till bokens bästa partier och ingen kan ta miste på Ranelids indignerade patos för dem som föraktats och missbrukats.

Den begåvade kvinnliga kristusgestalten Kristina är klassresenären som rest neråt, från det burgna överklasshemmet till utedassens Hollywood. Läsaren får följa den vuxna Kristinas kamp mot sexhandel och trafficking, och inte minst hennes självprövning. Är hon en högmodig varelse, utan närkontakt med andra?

Björn Ranelid har skrivit en färgrik samhällsskildring där människorna med några penseldrag blir tydligt närvarande. Man kan inte annat än beundra hans förmåga att aldrig tveka att skildra de mest drastiska handlingar: mord, självstympning, sexuella övergrepp, prostitution, fyllebråk eller misshandel.

Min invändning är att hans människosyn kan bli väl svartvit, tydligast märkbart i paret Oskar och Karin Lilja, där ondskan förmälts med godheten. Samtidigt ger detta berättelsen skillingtryckets charm och dickenska kontrastrikedom. Nog märks det att gossen från Sallerupsvägen tillbringade några söndagar i Elimförsamlingens söndagsskola. Allra mest levande är romanen när Ranelid tonar ner sitt metaforrika språk och låter nödbostäderna i Hollywood återuppstå. Ranelid påminner oss med patos och lidelse att Sverige har varit – och fortfarande är – ett klassamhälle.

Läs hela recensionen i Sydsvenskan, klicka här.
LO-Tidningen Kultur gillar boken, klicka här.

Se även Björn Ranelid i TV4 i Efter Tio med Malou, klicka här.