fredag 20 januari 2012

Fredrik Grannas: Rånet

Roman om "helikopterrånet" i Västberga 2009

I över fyra har helikopterrånet mot G4s i Västberga i Stockholm planerats i minsta detalj. Trots det har ingen ens tittat åt det jobbet. Inte förrän nu, när den serbiska maffian som har fotfäste i Stockholm bestämmer sig för att råna depån med helikopter. Men någonting går snett. Den första tilltänkta helikopterpiloten drar sig ur och problem uppstår. Dragan som är nära vän med gudfadern och den som styr maffian ger då i uppdrag till Petter Hagman alias bankiren att hitta en ny pilot. Petters nära vän och kollega Henrik Magnusson blir den som får frågan. Han tackar först nej men inser snart att han har inte så mycket val. Han försöker att dra sig ur men blir då utsatt för utpressning av serberna som gör honom vittne till en brutal avrättning i skogen. Någonting som gör att han är fast i deras våld. Han står i skuld till dom och alla skulder måste betalas på ett eller annat sätt. I samband med detta så bildas P.R.O.V. - Polisroteln mot organiserad våldsbrottslighet. Josefine Johansson tvingas med sin kollega Michael Wester att dyka ner i någonting som inte bara är ett grovt rån. Dom tvingas ställa sig frågan hur en ostraffad 3-barnspappa blev en del av en värld som han från början inte ens existerade?

Författaren Fredrik Grannas beskriver sig själv så här.
"Min uppväxt i Eskilstuna var bra, men tuff, då jag bara växte upp med min mamma. Min pappa försvann innan jag föddes och för mig existerar han inte. När jag gick i 8:e klass i grundskolan så kunde jag inte ens läsa en hel bok. Så totalt hopplös var jag. Men det var väl där det vände. De första böcker jag läste var Jan Guillous ondskan och fiendens fiende. Det var där jag fick upp intresset för böcker. Sedan hamnade jag på Stockholms Universitet 2001 där jag tänkte ta samma väg som mina författarkollegor Thomas Bodström och Jens Lapidus, dvs att bli advokat. Dock så var mina betyg inte dom bästa så det blev det inget av med. I stället så hamnade jag på kriminologins bana. Kriminologi som är “läran om brottet som socialt beteende”. Då började jag i samband med det att läsa Leif GW Perssons böcker och intresset för att fördjupa mig i varför människor begår brott blev starkare. Av mina författarkollegors böcker läser jag helst förutom “professorns” böcker även Jens Lapidus böcker om “Stockholm Noir”.

Med den bakgrunden så kändes det helt naturligt för mig att börja gräva i helikopterrånet. Jag läste förundersökningen på cirka 4000 sidor, bevakade rättegången, har även fått uppgifter från en kontakt som är närstående med några av dom för brottet dömda rånarna".

Lennart Bergström
Bokhandlarn
I