onsdag 19 september 2012

Fredrik Backman: En man som heter Ove

Det här är en debutbok, som är på väg att bli en best-seller och som fått lysande recensioner. Men först några ord från författaren.

Hälsning från Fredrik:

Kära blivande eller före detta läsare. Jag är ledsen att jag har kladdat i din bok. Jag är medveten om att det högst sannolikt fullständigt har spolierat dina möjligheter att förskingra den på andrahandsmarknaden när vi är klara här. Till mitt försvar har jag bara gjort det på ett ställe precis i början. Jag tänkte först rita en gubbe på häst längst ner på varje sida också, så att man liksom skulle kunna bläddra genom boken jättesnabbt och så skulle det se ut som att han red från vänster till höger. Tyvärr tyckte inte bokförlaget att det var en jättebra idé eftersom gubben var naken. Jag är inte så bra på att rita byxor. Så det blev bara signaturen i början. Det är lite som att skriva sitt namn i snön liksom, det är svårt att låta bli. Bokförlaget säger att min handstil är marginellt bättre i det här fallet.

Men hur som helst. Tack för att du köper min bok. Jag hoppas att du tycker om den. Och om det här är det exemplaret med lite bearnaisesåsfläckar på sid 243 så ber jag om ursäkt. Jag var lite stressad.


Mvh/Fredrik Backman

Det här är en roman om kärlek, ordentliga verktyg och vikten av att alltid köra Saab

Ove är 59. Han kör Saab. Folk kallar honom "bitter" och "grannarnas skräck". Men Ove är fan inte bitter, grymtar han. Han går väl bara inte runt och flinar jämt!

Varje morgon tar Ove sin inspektionsrunda i kvarteret. Flyttar cyklar och kontrollerar källsorteringstunnorna. Trots att det är flera år sedan han avsattes som ordförande på bostadsrättsföreningens årsstämma. Eller "den där statskuppen", som Ove själv bara minns den.

Men bortom den vresige ordningsmannen finns en historia och en sorg. Så när de nyinflyttade grannarna i radhuset mittemot en novemberdag råkar förstöra Oves brevlåda blir det upptakten på en komisk och hjärtevärmande berättelse om tilltufsade katter, oväntad vänskap och den uråldriga konsten att backa med släp. Som kommer förändra en man och en bostadsrättsförening i grunden.

Fredrik Backmans debutroman om den arga äldre mannen i grannhuset präglas av pricksäker humor och hög igenkänningsfaktor. En underhållningsroman som både lyckas skapa sitt eget humoristiska universum och berätta något viktigt om oss själva och vår tid. Det är en underhållande feel good-berättelse i samma anda som Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann och filmen Livet från den ljusa sidan.

Recensioner
Lotten ger honom 5 av 5, läs hennes recension i Lottens Bokblogg, klicka här.

"Jag är lite förälskad i Ove … Boken är en känslokastrull. Jag blir irriterad, jag blir glad, jag gråter en skvätt. Den innehåller allt. Och språket flyter fram som en fors. … Det här är en bok som passar alla." ((betyg 5) P4 Västergotland.

Länkar
Titta in på Fredrik Backmans spännande hemsida, klicka här.
Läs även Fredrik som gästbloggat i Bokboxen, klicka här.


Köpa eller låna boken
Boken ingår i 2012/13 års Låna & Läs bibliotek, (Läs 60 aktuella böcker för 399 kr, läs mer här).

Vill du köpa boken (just nu med 20% Tomten-Kommer-Tidigt rabatt) eller beställa ett exemplar, så klicka här så kommer du till vår hemsida.

Lennart Bergström
Bokhandlarn

Inga kommentarer: