fredag 18 januari 2013

Lev Grossman: Magikerna

Lev Grossmans debutbok, Magikerna, släpptes i USA 2009 och gick rakt upp på New York Times bästsäljarlista. Augusti 2011 belönades Grossman med John.W. Campbell Award priset för bästa nykomling.

Quentin Coldwater är begåvad men olycklig. Han går sista året på high school och är bevisligen ett geni. Dock är han fortfarande hemligt besatt av en serie fantasyböcker han läste som liten, om det magiska landet Fillory. I jämförelse med det känns allting i det...

Länkar
Läs en intervju med Lev Grossman i DN, lördag 19 januari, klicka här.

Recensioner
"Det här var en svår recension att skriva", säger Lotten Glans som har läst boken. Läs här varför hon tycker den var svår att skriva.

Även Monica Gullman har läst boken.

Boken är en blandning av Rowlings Harry Potter böcker och C.S Lewis böcker.

Handlingen utspelas i landet Narnia. Det är en bok om magi, vänskap, kärlek, ondska, alkohol och droger. Quentin Coldwater är begåvad, men olycklig. Han är hemligt besatt av en serie fantasyböcker som han läste när han var liten, som handlade om det magiska landet Fillory.

Tack vare sin begåvning blir han antagen till ett hemligt college i New York, Brakebills, där han ska genomgå en synnerligen tuff utbildning i hur man praktiserar modern magi. En ny värld exponeras för honom. Han får likasinnade kompisar och även om undervisningen är otroligt krävande utvecklas han som människa, han blir en magiker.

Landet Fillory kommer också att spela en stor roll i boken. Quentin träffar Alice som går i samma skola och de blir förälskade i varandra.

Mer vill jag inte berätta, boken måste läsas. Den är mycket spännande med ett bra språk.

Jag läste boken en lördag och söndag i januari. När jag läst färdigt och slog igen boken vaknade jag upp och insåg att jag befann mig i soffan i mitt eget vardagsrum. I två dagar hade jag varit i magikernas värld och besökt landet Fillory.

Detta är del ett i en triologi. Jag väntar med spänning på bok två.


Monica
Bokias kulturtant


Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg (förf till Cirkeln och Eld) flankerar författaren till Magikerna, Lev Grossman, vid hans besök i Stockholm på releasedagen den 11 januari.

Vill du beställa eller reservera ett ex av boken kan du logga in på Bokia Sundsvalls hemsida, genom att klicka här.

Lennart Bergström
Bokhandlarn

Inga kommentarer: