fredag 25 april 2014

Ulf Adelsohn: Med liv och lust

Min ambition har varit att beskriva det politiska klimatet och utvecklingen från det att jag för 50 år sedan engagerade mig politiskt fram till idag.

Almstriden, hur Münchenbryggeriet bevarades och den politiska revolt som räddade huvudstaden från att bli en tummelplats för jättelika trafikkaruseller. Jag berättar hur jag uppfattande Olof Palme som motståndare i det dagliga politiska arbetet i riksdagen.

Utan krusiduller beskriver jag tumultet när jag blev partiledare och varför jag avgick samt spelet bakom kulisserna när Thorbjörn Fälldins andra regering sprack.

Trots en del tuffa motgångar, har jag haft ett spännande och omväxlande liv, ofta i offentlig belysning. Med liv och lust, vänskap och glädje har jag levt det här livet - mina tio otroligt fina år som landshövding i Stockholm var kanske de bästa. Och jag berättar också vad jag tycker om de Nya Moderaterna.


Ulf Adelsohn, född 1941, politiker, ordförande i Moderata samlingspartiet 1981–86, kommunikationsminister 1979–81, riksdagsledamot 1982–88. Adelsohn var under sin studietid ordförande i Konservativa studentförbundet 1966–68. Efter anställningar vid bl.a. Saco verkade han 1973–79 som borgarråd i Stockholm, från 1976 finansborgarråd. Hösten 1981 valdes Adelsohn till ordförande i Moderata samlingspartiet. Vid 1982 års val nådde partiet sin högsta röstandel sedan 1928 (23,6 %); socialdemokraterna återtog trots detta regeringsmakten. Då de behöll denna även över valet 1985 och moderaterna fick vidkännas förluster beslöt Adelsohn 1986 att lämna partiledarskapet.

Som politiker var Adelsohn en skicklig talare inriktad på resultat och samarbete. Han utgav 1987 boken Partiledare: Dagbok 1981–86. Åren 1991–2001 var Adelsohn landshövding i Stockholms län.

Inga kommentarer: