måndag 5 maj 2014

Fredrik T Olsson: Slutet på kedjan


I Amsterdam uteblir en ung språkforskare från en middag med sin pojkvän, utan att lämna minsta spår. I Berlin dödas en okänd man i en gränd och förs bort i en ambulans. Och i Stockholm försvinner den 50-årige före detta kryptologen William Sandberg från sjukhuset efter att ha försökt ta sitt liv.
På ytan händelser som bara tycks beröra de närmaste men som är de oundvikliga konsekvenserna av en väl förborgad hemlighet.

När William Sandberg vaknar upp efter ett misslyckat självmordsförsök är han bortförd av en organisation och förd till ett slott någonstans i Europa. Där invigs han i hemligheten bakom ett kodat meddelande — en omfattande text från en okänd avsändare, vars kryptering William Sandberg får i uppdrag att lösa.

Samtidigt vägrar Christina, journalist och Williams före detta fru, att acceptera sin exmakes försvinnande. Tillsammans med sin assistent Leo påbörjar hon en jakt som för henne allt närmare sanningen - och till alltmer fasansfulla insikter om vad som står på spel.

För snart står det klart att målet inte är det som William tror och att organisationen har dolda planer. Tillsammans med sin medfånge, sumerologen Janine, kämpar han för att lösa gåtan bakom meddelandet innan tiden rinner ut.

Slutet på kedjan av Fredrik T Olsson kom ut i april 2014. Fredrik T Olsson är en svensk författare som debuterar med den här romanen, som är en spänningsroman som sträcker sig från Stockholm och vidare ut i världen, i en förödande händelsekedja som ifrågasätter vårt eget ursprung samtidigt som den hotar hela mänsklighetens framtid. Han arbetar som manusförfattare för TV och han är även ståuppkomiker. Mer om honom finns att läsa på hans hemsida. Slutet på kedjan är såld till 25 länder och dessutom är filmrättigheterna redan sålda.

Recensioner
"Fredrik T Olssons debut är en omåttligt skickligt strukturerad intrig där man läser med andan i halsen. Vad är det för mystiskt chiffer som kryptoexperten William Sandberg ska avslöja? Varför behöver han hjälp av en kilskriftsexpert? Som Da Vinci-koden fast intelligentare och bättre skriven."

/ Lotta Olsson, Dagens Nyheter

"En otroligt spännande kamp mot klockan tar sin början redan de första sidorna och fortsätter till slutet. Olsson har skrivit en trovärdig och mäktig thriller som antagligen är Sveriges kommande internationella bästsäljare."
/Torkel Lindquist, BTJ

Lottens Bokblogg har läst boken och tycker så här
Jag hade faktiskt missat den här boken i flödet av alla deckare och thrillers så mina förväntningar var inte särskilt höga. Vilket gjorde att jag blev mycket positivt överraskad.

Slutet på kedjan är en riktigt bra thriller. Tempot är snabbt, och boken är förvånansvärt fängslande. Större delen av boken sitter jag och vänder blad och tänker "bara lite till" - en riktig bladvändare. Hela historien är uppbyggd som i scener, jag kan riktigt se filmatiseringen framför mig, den kommer att passa utmärkt som film. Författarens bakgrund som manusförfattare syns i skickligheten att med ganska små och korta medel bygga upp stämningen.

Språket flyter bra, men det är ett korthugget språk och ofta är meningarna korta, vilket har betydelse för det tempo som man dras med i. Slutet på kedjan är en välskriven debut. Jag uppskattar den underliggande humor som skymtar i dialogen då och då, utan att den skrivs läsaren på näsan. Trots tempot är det något som gör att den känns aningen för lång. Den är strax över 500 sidor. Jag är som klistrad vid boken i 400 sidor, men sen mattas mitt intresse på ett sätt som jag inte riktigt kan förklara.

Det här är en bok där spänningen bygger mycket på intrigen, så därför kan jag säga rätt lite om den (varning för spoilers alltså, även om jag försöker undvika dem). Det är en väldigt intressant intrig och när jag läst ut hela boken kan jag inte påminna mig om att ha läst något liknande. Även om det finns en hel del tankemässiga kullerbyttor som man som läsare måste göra så känns helheten bra och spännande. Det finns flera fällor som författaren kunde ha fallit i, både vad gäller relationen mellan huvudpersonerna och själva "gåtan", men som han skickligt undviker. Det gillar jag skarpt! Ytterligare ett plus är att han lyckas få fram flera bottnar hos personerna (William, Janine, Leo, Connor exempelvis) vilket inte alltid brukar vara fallet i den här genren.

En liten detalj: Den är översatt som Chain of events vilket faktiskt är en ännu bättre titel, med mer dubbeltydighet.

Det här är en riktigt bra debut, och jag kommer att hålla utkik efter nästa bok av Fredrik T Olsson.

Omdöme: Välskriven svensk thriller i högt tempo om människans önskan och förmåga att påverka.
Betyg: 4

Monica / Vängåvans pensionerade kulturtant
Kryptoexperten William Sandberg blir kidnappad och förd till okänd ort. När han vaknar upp blir han förd till ett arbetsrum där hans egna datorer finns på plats. Någon har kidnappat honom och dessutom tagit datorerna från hans arbetsplats.

- Vad är det som händer? – William fattar ingenting!

En okänd organisation behöver hans specialkunskaper för att knäcka ett kodat meddelande. Detta måste ske med blixtens hastighet, tiden är på väg att rinna ut för mänskligheten.

Boken är skriven i bästa Dan Brown anda, jakten på något och tiden är knapp. Jag kan inte lägga den ifrån mig utan sträckläser, kommer på mig själv att jag stundvis håller andan. Karaktärerna i boken är suveränt bra beskrivna och språket är knivskarp.
Betyg 4/5

Inga kommentarer: