onsdag 7 maj 2014

Maggie O´Farrell: Sommaren utan regn

LONDON, JULI 1976. En värmebölja som verkar oändlig har svept in över staden. Det har inte regnat på månader när den pensionerade Robert Riordan säger till sin fru Gretta att han ska gå och köpa tidningen, men aldrig kommer tillbaka. Robert försvinner och de tre vuxna barnen måste återvända hem döttrarna Monica och Aoife som slutat tala med varandra och sonen Michael Francis som står på randen till skilsmässa var och en med egna idéer om faderns försvinnande. Inget av syskonen anar att deras mor tror sig ha en förklaring, som hon väljer att behålla för sig själv.

Sommaren utan regn är en intim skildring av en familj i kris. En psykologiskt trovärdig roman som lyckas med bedriften att vara nagelbitande spännande och djupt mänsklig på en och samma gång.

Recension:
Platsen är London, temperaturen ligger konstant på 30-35 grader, det efterlängtade regnet lyser med sin frånvaro.
Den pensionerade Robert Riordan säger till sin fru att han ska går och köpa en tidning. Han kommer inte tillbaka, det går många timmar, Gretta börjar bli orolig. Hon kontaktar sina barn Monica och Michael Francis. Yngsta dottern Aoife rymde hemifrån för tre år sedan och ingen vet var hon finns. Michael hittar henne till slut och så samlas de tre barnen hemma för att stötta sin mamma och lösa gåtan med pappans försvinnande.

Alla har sina problem och bekymmer, Monica är gift med en man som har två barn sedan tidigare. De hatar henne hur hon än försöker att bli vän med dem. Michael står inför en kommande skilsmässa och mår riktigt dåligt. Aoifie lever på en lögn, hon är dyslektiker, det är en stor skam för henne. Mamma Gretta har också sina hemligheter. Nu måste familjen lägga ovänskapen åt sidan, nu är det hitta pappa Robert som gäller.

Författaren har verkligen träffat mitt i prick när hon beskriver sina karaktärer. Det är humor men också djupt allvar som löper som en röd tråd genom boken. Varm och kärleksfull samtidigt som avundsjukan var i syskonskaran man befinner sig spelar stor roll.

Mycket läsvärd. Den får 4 av fem möjliga

Monica / Vängåvans pensionerade kulturtant