måndag 29 juni 2015

Hannah Richell, Skuggan av ett år

En starkt fängslande relationsroman om det förflutnas makt, lögner, svek och kärlek, och hur man går vidare efter en tragedi.

Sommaren då de ska ta sin examen flyttar fem ungdomar in i en övergiven stuga på den engelska landsbygden. De vill ha ett sista gemensamt äventyr innan de påbörjar det riktiga vuxenlivet. Den isolerade och nergångna stugan blir en tillflyktsort för vännerna, en plats borta från världen utanför där de försöker leva på det som naturen har att ge. Men de kan inte fly från sina egna intriger och så småningom blir stämningen i gruppen alltmer spänd. När en oväntad gäst knackar på dörren förändras allt.

Trettio år senare får Lila ett anonymt brev skickat till sig med nyckeln till den avlägsna stugan. Efter en tragisk olycka och ett krisande äktenskap finner hon ro och ny mening i renoveringen av det förfallna huset. Hon känner en alldeles särskild samhörighet med den naturnära trakten. Men hon kan inte skaka av sig känslan att det är något med huset som inte stämmer. Varför har de som tidigare bodde där lämnat kvar alla sina ägodelar? Och varför känner hon att hon hör ihop med det här huset?

Om boken
Monica Gullman har läst boken, som kommer att hamna på min lista över en av årets bästa. Skuggan av ett år, av Hannah Richell. Engelsk författare som också arbetat på bokförlag och i filmindustrin.

Boken utspelar sig i två tidsepoker. Det är 1980 och Kat och hennes vänner Simon, Ben, Carla och Mac har precis avslutat sina universitetsstudier. De har med hjälp av Mac hittet en överbliven stuga vackert belägen vid en sjö och de tillbringar några dagar där, dricker öl och röker hasch, kopplar av. Så kommer Simon med en idé - vi stannar här ett år och lever på det som markerna ger, fisket i sjön och viltet i skogen.

Kat nappar på idén på en gång, hon är hjälplöst förälskad i Simon och är beredd att följa honom till världens ände om han skulle fråga, de är andra är tveksamma men säger till sist ja. Så en dag knackar det på dörren och allt förändras.

30 år senare får Lida ett anonymt brev med en nyckel till den avlägsna stugan. Hon har just förlorat sitt väntande barn i en fallolycka, hennes sorg är enorm, hon vet inte hur hon ska orka gå vidare. Äktenskapet med Tom krisar. Hon beslutar sig något tveksamt att titta till stugan, hon blir kvar där, det är något som håller henne fast, stugan har övergivits i en hast för många år sedan och hon vill veta varför.

Vartannat kapitel handlar om Kat och hennes vänner under 1980-talet. Vartannat om Lida och hennes sökande 30 år senare.

En bok så välskriven och outförsägbar att man som läsare plöjer sida för sida tills sista raden är läst. Ett drama med karaktärer som tar sig rätt in i hjärtat. Historien flätas samman och upplösningen är hjärtskärande. Läs och njut.

Den får 5/5 i betyg av mig

Jag rekommenderar också hennes första bok, Systrarna Tides sista sommar, som precis kommit i pocket.