fredag 10 juli 2015

Jonas Moström, Dominodöden

Dominodöden är den andra boken i serien om psykiatrikern Nathalie Svensson. Här får vi också återuppta kontakten med Johan Axberg och de andra karaktärerna i Moströms framgångsrika Sundsvallssvit. Boken utkommer i slutet av augusti 2015

JONAS MOSTRÖM är författare och läkare. Han debuterade 2004 med thrillern Dödens pendel. Uppföljaren Svart cirkel kom 2006 och blev hans genombrott med över 80 000 sålda exemplar. Sedan dess har Moström nått stora framgångar med böckerna om kriminalkommissarie Johan Axberg. 2014 kom första boken om Nathalie Svensson, Himlen är alltid högre. I Dominodöden förenas de två serierna.

Recension

Nu har jag läst Jonas Moströms nya bok, Dominodöden. Moström är tillbaka i Sundsvallsmiljön, något som kommer att glädja alla hans trogna läsare.

Nathalie Svensson, överläkare i psykiatri, ingår i Rikskriminalens Gärningsmannaprofilgrupp, GMP.  Tillsammans med Ingemar Granstam, som är chef för gruppen och datasnillet Tim Walter, GMP-s yngste medlem, som kan hacka sig in i de flesta datasystem. De blir kallade till Sundsvall för att hjälpa Johan Axberg och hans kollegor att göra en gärningsmannaprofil och lösa ett mycket märkligt brott. En överläkare på psykiatriavdelningen har hittats mördad och samtidigt har Johans bäste vän läkaren Erik Jensen försvunnit. Den mördade överläkaren har fått två rektanglar uthuggna ur muskulaturen i ryggen och två dominobrickor med siffran sex har placerats på liket. Detta ställer till huvudbry för utredarna, är det något mördaren vill meddela?

Nathalies lillasyster, sjuksköterskan Estelle, bor på Alnön tillsamman med sin familj. Hon är också inblandad och det har kommit fram att hon haft ett förhållande med den nyskilde och försvunne Erik Jensen.

Som vanligt är det mycket Sundsvallsmiljö i Jonas Moströms böcker, även i denna. Handlingen far fram i ett rasande tempo.Igenkänningsfaktorn för oss Sundsvallsbor är hög. Utredarna bor givetvis på Hotell Knaust. På Sundsvalls sjukhus, psykiatri- och akutavdelningarna, kulvertarna under sjukhuset, parkeringen i källarplanet, överallt hittar utredarna ledtrådar. På Alnön bor flera av de personer som dras in i utredningen, misstänkta som vittnen. Som läsare dras man in i handlingen som för varje nytt kapitel blir mer och mer invecklad.

Jag gillar de nya karaktärer som tillkommit i Jonas bok. Den analyserande Nathalie, Ingemar Gravstam med ett stort rättvisepatos och datanörden Tim Walter. Johan Axberg, en av Sveriges bästa kriminalare är en karaktär som varit med i alla Jonas böcker. Han är kriminalpolisen som aldrig ger upp, tjurskalligt jobbbar han vidare tills fallen är lösta. Detta gör att hans relation till familjen blir lidande.

Den får 4 av 5 i betyg.

Vängåvans Kulturtant