måndag 7 november 2016

Nils Johan Tjärnlund, Vi ses på Knaust - vid trappan

Elite Hotel Knaust har varit en mötesplats i Sundsvall sedan 1891 och har en tradition som sträcker sig ända tillbaka till mitten av 1800-talet – träpatronernas guldkantade epok. Det anrika hotellet erbjuder ännu idag kvalitet, trivsel och upplevelser i en förtrollande atmosfär.

Den solfjäderformade trappan är en unik sevärdhet – inget besök i Sundsvall är komplett utan en promenad uppför de graciösa trappstegen. Där har kungligheter som änkedrottning Margareta av Italien, konung Chulalongkorn av Thailand och ärkehertiginnan Stephanie av Österrike-Ungern skridit fram, och en lång rad svenska och internationella artister, däribland Zarah Leander, Jussi Björling, Louis Armstrong, Rod Stewart och Elton John.

I Nils Johan Tjärnlunds nya bok om spännande Sundsvallshistoria får Hôtel Knaust en grundlig och underhållande genomgång, ända från starten efter branden 1888 till idag. Vi får följa de tre epokerna i hotellets historia, från den ursprungliga Knaustfamiljen i två generationer, till dynastin Wilöf, också den i två generationer, och fram till dagens ägare Bicky Chakraborty och Elite Hotels. Boken är rik på tidigare opublicerat material och tidigare helt okända bilder. Boken ger sig också in i alla de legender och myter som omgett hotellet under sin historia. Hur var det nu egentligen med hästen i trappan? Och åsnan på balkongen? Boken "Vi ses på Knaust – vid trappan!" är en rik dokumentation och spännande berättelse om Sundsvalls mest långlivade mötesplats och ett extraordinärt internationellt hotell mitt i den norrländska storskogen – en strålande hägring längs Norrlandskusten.

M1747ret
Hotellets schweizeri blev en legendomsusad träffpunkt från invigningen 1891 och en omtyckt konsertlokal. Foto: Sundsvalls museums fotoarkiv.