måndag 12 november 2018

Leif Milling, Villes bok, Älgkött & Peran

Den här boken har jag - Ville - skrivit för att alla hundvänner ska få veta hur mitt liv varit. Jag börjar bli gammal - 12 år - och har så många berättelser i mitt huvud som måste ut. Det är också en berättelse om mina föregångare - Jeppe och Rulle - som är i hundhimlen precis som min mamma Tassa och pappa Melker. Vi är alla födda på Attigårdens kennel.

Så här skriver Leif Milling om boken

För många år sedan blev jag tillfrågad av Gimdalens Södra jaktlag om jag kunde göra en liten bok om deras älgfile´middagar. Det stundade ett tjugoårsjubileum för dessa middagar och vad vore lämpligare än en jubileumsbok. Jag antog utmaningen med ett undantag och det var att jag även fick göra personporträtt på jaktlagets profiler. Älgjakten är mycket mer än en file´! Jag hade jagat med min kamera på många jakter. I mitt arkiv fanns bilder från älgjakter då inte mobilen eller pejl på jakthundar sett dagens ljus. Jag kände mig verkligen upprymd över uppdraget jag fick vid Filémiddagen 2011. Det blev en fantastisk resa. I värmen och skenet från tjärvedsbrasor har jag lyssnat på storskogens män. Berättelser som jag nu kan lämna över till framtiden. Tack all ni som bjudit på detta! Nu kommer Älgkött och peran, ingen vanlig kokbok! Låt er väl smaka!

Boken "Älgkött & Peran" har blivit av Gourmet World Cookbook Awards utnämnd till världens bästa kokbok. Grattis Leif Milling!

Leif Milling bor i Gimdalen, ett stenkast från undersköna Gimån i Jämtland. Redan på sjuttiotalet var han en erkänd flugfiskare och en bildmakare av dignitet. Han var fotografen, som likt Hans Lidmans skönlitterära penna, skapade fiskebilder med poesi, visioner och drömmar. Framgångarna lät inte vänta på sig och 1988 och 1990 korades han till Årets Norrlandsfotograf. Förutom det har han mottagit Svenska Fotografernas Förbunds guldmedalj i genren för bästa naturfoto. Numera kan han också titulera sig dubbel svensk mästare i klassen bildspel. Följdriktigt erhöll han Hans Lidmanstipendiet 2004 för sina fotografiska insatser i böckerna ”Ur min flugask” och ”Flugfiske i fjällen”.

Som tur var greppade han själv pennan och skrev böckerna Tusen vak och Länge leve flugfisket, två alster som gav genljud i flugfiskevärlden. Milling är en idealist och vandringsman, där drömmarna seglar fritt över Nordkalottens kargaste domäner. Hans inställning har alltid varit att, de mest minnesvärda stunderna på fjället inte alltid har med vare sig fångst eller fiske att göra. Det finns något annat därute, drömmar och tankar som Milling har fångat med sin magiska kamera.