tisdag 24 oktober 2017

Augustpriset 2017


På måndagskvällen släpptes de nominerade till Augustpriset 2017. Vinnarna utses måndag den 27 november.

Några överraskningar dök upp i den skönlitterära klassen, men Klas Östergren och Johannes Anyuru kändes som förväntade nomineringar.Vem får då det skönlitterära priset när det delas ut den 27 november? Jag skulle i alla fall sätta en rejäl slant på Johannes Anyuru.

Fackbokspriset då? Hédi Fried får min röst.

Årets svenska skönlitterära bok:
Johannes Anyuru för ”De kommer drukna i sina mödrars tårar”
Sigrid Combüchen för ”Sidonie & Natalie. Från Limhamn till Lofoten”
Jörgen Gassilewski för ”Hastigheten”
Isabelle Ståhl för ”Just nu är jag här”
Jenny Tunedal för ”Rosor skador”
Klas Östergren för ”I en skog av sumak”

Årets svenska fackbok:
Fatima Bremmer för ”Ett jävla solsken. En biografi om Ester Blenda Nordström”
Hédi Fried för ”Frågor som jag fått om förintelsen”
Sven Olov Karlsson ”Brandvakten”
Roine Magnusson, Mats Ottosson och Åsa Ottosson för ”Nära fåglar”
Per Wirtén för ”Är vi framme snart? Drömmen om Europas förenta stater”
Johan Svedjedal för ”Den nya dagen gryr. Karin Boyes författarliv”

Årets svenska barn- och ungdomsbok:
Lisa Hyder och Per Gustavsson för ”Om dagen tar slut”
Sara Lundberg för ”Fågeln i mig flyger vart den vill”
Elin Nilsson för ”Anrop från inre rymden”
Johanna Nilsson för ”För att väcka hon som drömmer”
Lena Ollmark och Per Gustavsson för ”Den förskräckliga historien om Lilla Hon”
Johanna Thydell och Emma Adbåge för ”Dumma teckning!”

Läs mer och se intervjuer med några av de nominerade på SR Kulturnyheter här.

Inga kommentarer: