tisdag 22 maj 2018

Kjell Larsson, Blåst på allt

I denna bok lämnar den kända tidigare fastighetskungen i Norrland ut sig helt. Kjell Larsson är den omstridde person som byggde upp det största privatägda fastighetsbolaget i Norrland, APEX Förvaltnings AB. Det har senare i media förekommit samma epitet på senare förmågor. Men de har ännu ej nått upp till hälften av det som Kjell en gång ägde. De kan i bästa fall kallas små kronprinsar.

I denna bok skildrar Kjell om sina möten med Norges Handelsminister som han hade möten med under sin uppbyggnad av olympiabyn i Lillehammer inför OS 1994. Sina möten med Greklands Handelsminister samt med Borgmästaren i Rhodos i samband med sin förmultningstoalett BIOLETT. Allt trevligt som hände honom som inbjuden till Nobelfesten på Stockholm stadshus. Kjell berättar om sitt möte med engelska hovet samt prins Andrew som han åt frukost med.
Hur han av en tillfällighet på en semester hälsade och småpratade med Fidel Castro. Kjell berättar öppenhjärtigt om alla sina utlandsbolag som han hade under 80 talet.

Även det äventyrslystna privatlivet med kvinnor talar han helt öppet om. Men det som på senare tid mest skrivits samt varit inslag på TV om är hans skilsmässa där han berövats alla de miljoner han byggt upp. Den har kallats för Sveriges smutsigaste skilsmässa. Allt detta berörs också. Samt hur Kjell som tidigare varit Sundsvalls rikaste person med en uppskattad förmögenhet på 300 miljoner blev utelåst från sin villa där han bott i 25 år och fick sova på järnvägsstationen.

De personer som han har sparad dokumentation på har även namngivits i denna bok. Detta är berättelsen om hur en ung pojke från Njurunda byggde upp ett miljardföretag samt utan omsvep hur det gick till när han tappade allt. Man får också en inblick över hur rättsväsendet fungerar eller rättare sagt inte fungerar.

Detta är boken som innehåller alla pikanta historier.

Recension, 2018-10-01

Entreprenören Kjell Larsson.
Njurundasonen som började med två tomma händer och byggde upp det största privatägda fastighetsbolaget i Norrland. Han ägde fastigheter från Ystad till Haparanda och även fastigheter i Europa, Hotell och bostäder. Hans imperium värderades till en miljard, som mest hade han en förmögenhet på 300 miljoner. Det är enorma siffror. Så sprack fastighetsbubblan och bankerna ville ha tillbaka sina pengar, Kjell tappade allt. Det störst sveket kom från hans hustru Trude Larsson.

Detta är Kjells historia.
En person som han känner och respekterar sa, "ska du skriva dina memoarer så ska det vara 100% sanning annars blir inte boken trovärdig". Detta är självklart för mig sa Kjell då.

Boken är en riktig bladvändare, han berättar händelser ur sitt liv, resor han gjort människor han träffat, sina kvinnohistorier. En man med en stor aptit på livet. Affärer han gjort, nitar han gått på, men hela tiden rest sig igen, tagit nya tag. Den enda som fick honom på totalt fall var hans hustru Trude. Kvinnan som blev hans livs stora kärlek, kvinnan han gifte sig med, kvinnan han fick sin älskade dotter med, kvinnan han gav allt.

Trudes svek skriver han om i boken, det är stundvis hjärtskärande läsning, otrohet under hela äktenskapet, lögner, tårar om bättring, hur han hela tiden kämpade för att rädda äktenskapet av hänsyn till barnen. Hon tog av honom allt, husen, bilarna, pengarna, hur kunde detta hända? Jo, han hade i god tro skrivit över allt han ägde och hade på henne. Hon lovade på sina barns huvud att OM den dagen kom och de skulle skiljas, skulle de dela allt 50/50. Fanns också dokumenterat.

Kjell bor nu på nåder i den villa i Haga han köpte långt innan han träffade Trude. Han lever på fattigpension. Han är idag 77 år. Hans tid är utmätt, på grund av sjukdom. Men han kommer att kämpa in i det sista för sina barn och i högsta grad för sig själv. När allt var på topp fanns vännerna där, gemensamma resor, fina middagar och fester. När han tappade allt försvann vännerna, det blev tyst, ”konjunkturvänner” kallar han dem, med all rätt. Kjells rättvisepatos är högt och han tror på att rättvisan ska segra, att han kommer till någon form av förlikning.

Jag är så imponerad av det jag läser, Kjell har haft ett fantastiskt liv på många sätt.
Boken är mycket välskriven, har förstått att han är bra på att formulera sig, muntligt som i skrift.
Han är skärpt och mycket intelligent. Jag är glad över att jag fick läsa hans bok, och hoppas innerligt att han ska få upprättelse och leva gott den tid han har kvar.