måndag 15 april 2019

Camilla Läckberg, En bur av guld

Monica Gullman har läst Camilla Läckberg, En bur av guld

En bok för kvinnor skriven av en kvinna, som handlar om Matilda som är uppväxt i Fjällbacka. En trasig och svår uppväxt. Ett monster till pappa som misshandlade hela familjen, men mest mamman. Brodern Sebastian hängde sig i en garderob när han inte längre orkade med den fysiska och psykiska misshandeln. Hon lämnar Matilda bakom sig och blir ”Faye”, drar till Stockholm, vill lämna sitt förflutna, starta om på nytt. Hon är vacker och smart, börjar plugga på Handelshögskolan till civilekonom. Hon får en vän för livet, Chris, en levnadsglad tjej som är lika smart och med ett hjärta av guld. Så träffar hon Jack, mannen som har allt, han är snygg, sexig och smart. Han tar henne med storm. Hon blir blixtförälskad och hon vill leva med honom resten av sitt liv. Han startar upp ett företag med vännen Henrik men det är tufft i början. Faye stöttar, hon slutar plugga, tar jobb som servitris och försörjer dem under uppbyggnadsfasen. Hjälper till allt hon förmår. Företaget går bättre och bättre. De får en dotter, Faye blir hemma tar hand om familjen. Jack avskärmar sig mer och mer. Ser henne knappt, hon blir ängslig och orolig, gör allt för att vara honom till lags, men den psykiska mobbningen blir värre och värre. När hon tillslut hittar honom i säng med en annan kvinna, i deras sovrum och han kallt säger, jag vill skiljas, försvinn härifrån då bryter hon ihop totalt. Hon har inte mer än kläderna hon har på kroppen, de har skrivit äktenskapsförord och han äger allt. Det hon bidragit med har han glömt.

Nu har hon vännen Chris som tar hand om henne och stöttar. När gråten och sorgen övergår i ett flammande raseri får hon styrkan att börja planera sin hämnd. Hon ska krossa Jack, med alla medel hon kan ta till.

Nu börjar egentligen boken, och det är nu jag inte kan sluta läsa. Följer hur utstuderat och smart hon bit för bit går tillväga att helt krossa mannen hon älskade och gav allt. En drabbande roman om en kvinna som blir bedragen och utnyttjad men som tar kontroll över sitt eget öde.

En dramatisk berättelse om svek upprättelse och hämnd. Lättläst och underhållande skriven av Camilla Läckberg.