fredag 3 maj 2019

Fredrik Backman, Folk med ångest

Copyright/fotograf: Linnéa Jonasson Bernholm
”En man som heter Ove”-författaren Fredrik Backman är tillbaka med sin sannolikt bråkigaste roman hittills. ”Folk med ångest” är en orimligt stökig komedi om ett gisslandrama på en lägenhetsvisning, där en misslyckad bankrånare låser in sig med en överentusiastisk fastighetsmäklare, två bittra Ikea-
missbrukare, en elak mångmiljonär, en sorgsen tant, en höggravid kvinna, en jobbig jävel och ett kaninhuvud. Till slut ger rånaren upp och släpper alla i gisslan, men när polisen stormar lägenheten är den…tom.

I en serie dysfunktionella vittnesförhör efteråt får vi höra allas version av vad som egentligen hände, varpå ett klassiskt pusselmysterium utvecklar sig kring frågorna: Hur lyckades rånaren fly? Varför är alla så arga? Och vad är det egentligen för FEL på folk nuförtiden?

FREDRIK BACKMAN (född 1981) har sedan debuten 2012 blivit ett internationellt fenomen. Fem av hans böcker har nått New York Times bästsäljarlista, de har översatts till fler än 40 språk och filmatiseringen av hans första bok En man som heter Ove Oscarsnominerades.

Han brinner för barn och barns läsning. Ender Bokmässan i Göteborg 2017, då det kändes som om hela mässan och det allmänna samtalet kidnappades av ett gäng nazister, valde Fredrik Backman att lyfta barns läsning. Han köpte 600 exemplar av Bröderna Lejonhjärta som delades ut gratis till ”alla barn som vill ha dem” på tre olika Akademibokhandeln-butiker i Göteborg.

Det förändrar inte världen, jag vet det, men när jag var barn förändrade Astrid Lindgren allt för mig. Jag vet inte vem jag hade varit utan henne men jag vet att jag inte hade varit författare. Jag är vuxen nu, jag har egna barn, och jag vet nästan aldrig hur jag ska svara på deras frågor om allt i livet som är svårt och ont och obegripligt orättvist. Varför människor hatar varandra och varför vuxna går runt på gatorna och skriker. Men när man inte vet något så frågar man den smartaste man vet, och jag vet ingen smartare än Astrid. Vi hoppas att några barn som får den här boken också får henne som bästa vän. Och att de skriver egna böcker om några år, som gör oss andra smartare.
/Fredrik Backman

Sagt om boken
"Har du gillat Backmans tidigare romaner kommer du solklart falla även för denna.", skriver bokhandlaren Johan Zillén på sin bokblogg, som du kan läsa här.

Inga kommentarer: