torsdag 2 maj 2019

Mons Kallentoft, Se mig falla

Foto Pär Olsson
”Se mig falla” är berättelsen om en fars desperata sökande efter sin älskade dotter. En tät och febrig skildring av det mörker som döljer sig under semesterparadisets glittrande yta. Tre år har gått sedan Tim Blancks sextonåriga dotter försvann under en resa till Mallorca. Han har lovat henne att aldrig sluta leta, ett löfte som slitit sönder hans äktenskap och fått honom att bosätta sig i Palma, där han försörjer sig som privatdetektiv. När han får i uppdrag att utreda en misstänkt otrohetsaffär dras han oväntat in en värld av korruption och skoningslös girighet. Och i begärens dunkla vrår tycker han sig

MONS KALLENTOFT, född 1968, är uppvuxen i Ljungsbro utanför Linköping men bor numera på Mallorca med sin familj. Efter den Katapultprisbelönade debuten med thrillern "Pesetas" år 2000 gav han ut två omskrivna romaner och en internationellt uppmärksammad reportagebok om mat, mord och myter: "Food noir". Sitt stora genombrott fick han med den så kallade årstidsserien om kriminalinspektör Malin Fors. Sedan dess har hans kritikerrosade kriminalromaner översatts till ett tjugotal språk och sålt i över tre miljoner exemplar världen över. Den andra serien om Malin Fors är inspirerad av de fyra elementen, och den tredje av de fem sinnena. Forum har även gett ut Kallentofts gastronomiska självbiografi "Food Junkie. Livet maten döden".
plötsligt ana sin dotters skugga. Med fara för livet kastar han sig in i jakten på sanningen om vad som hänt henne.

"Bäst hittills av Mons Kallentoft", läs Anders Kapps recension här.

"Det här är hans bästa bok alla kategorier", Monica Gullman har läst boken. Läs hennes recension nedan.

En försvunnen tonårsdotter, en pappa som aldrig slutar söka, ett okänt Mallorca, korrupt, hänsynslöst och brutalt. Tre år har gått sedan Tim Blancks 16-åriga dotter Emme försvann under en resa till Mallorca med två kompisar. Motvilligt lät Tim, polis, och hans hustru Rebecka, kirurg, henne åka. Mycket kan hända, alkohol och droger. Men Emme tjatar och till slut säger föräldrarna OK men var försiktig!Så händer det som inte får hända, Emme försvinner spårlöst, föräldrarna anklagar sig själva, varför släppte vi iväg henne!Tim flyttar helt sonika till Mallorca. Får jobb som privatdetektiv, bor i en sunkig lägenhet i ett område på Mallorca dit turisterna aldrig hittar. Där droghandeln är helt öppen, prostitutionen likaså, gängrivaliteten om fattande. All sin lediga tid letar han runt efter Emme, försöker följa hennes väg den där sista natten hon försvann. Letar runt på barer, delar ut tusentals bilder på henne. Han drivs mellan hopp och förtvivlan, tre år har gått, sluta leta säger Rebecka, hon är död. Men ingen kropp är hittad och Tim söker maniskt vidare i hettan. I det skoningslösa samhälle som präglats av kommersialism, ytlighet och våld.
Stundvis en hjärtskärande läsning otroligt skickligt skrivet av Kallentoft. Denna bok liknar ingen av de spänningsromaner han tidigare gett ut. En fars kärlek till sin enda dotter går som en röd tråd genom hela boken, berör och gör väldigt ont att läsa.

Den får 4+/5 i betyg