måndag 3 juni 2019

Ragnar Jonasson, Ön

Utanför Islands södra kust ligger den isolerade ön Elliðaey. En plats känd för sin vackra, oförlåtande terräng - och där det är lätt att försvinna...

När en grupp vänner reser till ön för att tillbringa tid tillsammans i en jaktstuga och en av dem aldrig återvänder, hamnar utredningen på Hulda Hermanns­ dóttirs bord. Hulda befinner sig på toppen av sin karriär och är fast besluten att lösa mysteriet. Kan det finnas en koppling till mordet på en ung kvinna tio år tidigare ute på Västfjordarna? Rör sig en mördare runt landets karga utposter? Hulda påbörjar en resa för att avslöja öns isande hemligheter. Hon måste söka sanningen i det mörka landskapet - samtidigt som hon hemsöks av händelser i sitt eget förflutna.

RAGNAR JONÁSSON är det senaste stora stjärnskottet inom den isländska kriminallitteraturen, internationellt hyllad som en av de främsta nya »Nordic noir«-författarna. Mörkret är den första delen i serien om kriminalinspektör Hulda Hermannsdóttir och den första av Ragnar Jonássons böcker som kommer ut på svenska. Mörkret utspelar sig i slutet av Hulda Hermannsdóttirs karriär, medan de följande böckerna i serien är förlagda till ett tidigare skede i hennes liv. Ön den andra boken i serien.

Monica Gullman har läst Ragnar Jonasson, Ön

Ragnar Jonasson är en Isländsk författare, nu andra boken i serien om kriminalpolisen Hulda Hermansdottir.

Ett ungt par ska tillbringa några dagar på en ensligt belägen Ö. Dagen efter de anlänt hittas kvinnan död i huset. 10 år senare reser fyra vänner, två kvinnor och två män till Ön för att umgås och hedra deras vän som hittades död för 10 år sedan. Mitt i natten försvinner en av kvinnorna. Efter en del letande hittas hon av de tre andra död nedanför ett brant stup. Olyckshändelse, självmord? Vad har hänt?

Kriminalpolisen Hulda Hermansdottir kallas till den ensliga platsen dit man bara kan ta sig med båt. Hon börjar förhöra de tre vännerna som är i chock. Hänger dessa händelser ihop? Finns det en koppling mellan fallen? Hulda börjar nysta och upptäcker ganska snabbt att det första fallet misskötts så till den milda grad.

Jag brukar störa mig på när boken jag läser hoppar i tid, men inte denna, vänder ivrigt sida för sida.

Jag blir förtjust i huvudkaraktären, Hulda. Hon försöker avancera på jobbet men blir hela tiden överkörd av sina chefer. Kompetensen har hon och analytisk är hon, men hon är kvinna, tänker hon. Hennes manliga kollegor får jobben hon söker. Hulda bär på ett mörker, som hela tiden kommer tillbaka i boken, jag blir ledsen över att något kryptiskt förstå vad som hänt henne. Men det är lite jobbigt med alla isländska namn. Annars har jag fått en ny favorit i Ragnar Jonassons författarskap. Språket är bra, handlingen håller ihop. Gillar att läsa om det karga isländska landskapet och den lynniga väderleken. Jag kommer att läsa alla böcker som kommer framöver.

Den får 4/5 i betyg

"En av de mäktigaste tragiska hjältinnorna i samtida kriminalfiktion"
/SUNDAY TIMES