torsdag 8 augusti 2019

Petra Gilliusson, 22 pärlor i Höga Kusten





Petra Gilliusson har semestrat i Höga kusten sedan barnsben och fotografering har länge varit hennes stora hobby. För tre år sedan fick hon idén om att skapa en egen fotobok och började samla bilder på olika vyer runtom i Höga kusten.

– Det roligaste för mig skulle vara att andra gillar dem och samtidigt får se ett fantastiskt ställe i Sverige, säger Petra Gilliusson.

Hon har tidigare delat sina bilder i sociala medier och fått positiva kommentarer från vänner och bekanta, vilket sporrat henne att våga ta steget att förverkliga sin dröm om att ge ut sina bilder i bokform.

Hur valde du ut ställena till boken?

– Det är mina pärlor som jag ofta besöker. Men jag vill betona att det finns massor av andra pärlor också, jag har fått välja litegrann. Det handlar om omfång och om att få plats i en bok.
Vilka är dina bästa smultronställen i Höga kusten?

– Jag tycker att varje ställe har sin charm, men Marviksgrunnan ligger mig väldigt varmt om hjärtat för det är så genuint. Även Trysunda med sin fantastiska natur och Grisslan. Där kan man nästan höra Astrid Lindgrens berättarröst i bakgrunden när man vandrar bland sjöbodarna.

Tanken är att det framför allt är bilderna som ska tala och inspirera i boken, men den innehåller också kortare presentationstexter och kartskisser över varje ställe.

– Som gammal geografilärare tycker jag att det är väldigt trevligt, säger Petra Gilliusson.

Denna fotobok tar er med på en resa bland saltstänkta rödmålade sjöbodar och doft av fisk, tång och surströmming. Varmt välkommen att ta del av den unika stämning och miljö som mina foton försöker förmedla. Du kommer att i denna bok få se en glimt av några pärlor i höga kusten.

Hälsningar
Petra Gulliusson
Fotograf