måndag 7 oktober 2019

Monica Gullman har läst Peter May och Åke Edwardson

Peter May, Ett kallt fall

Peter May har skrivit Lewistrilogin som han fått en mängd priser för samt ett flertal andra böcker.

Jag har läst dem alla. Skotsk författare men idag bor i Frankrike. Hans böcker har sålts i fyra miljoner exemplar världen över.

Ett kallt fall är hans nya serie med Enzo Macleod som huvudkaraktär. Han är skotsk kriminaltekniker, bosatt i Frankrike. Han har gått med på ett ”vad” som han inte har råd att förlora. Han ska lösa ett av Frankrikes mest notoriska mord. Jacques Gaillard, som är en lärare som undervisade några av landets mest begåvade elever på en högt ansedd skola, försvann för tio år sedan. Han har aldrig hittats och fallet har blivit ett Cold Case fall. Den första ledtråden tvingar Enzo ner under staden Paris katakomber. Han får hjälp av journalisten Roger Raffin och en av sina kvinnliga elever, Nicole. Nu drar arbetet igång att följa ledtrådarna från den första upphittade väskan som visar sig innehålla ett kranium och fem olika föremål. Allt ska analyseras och dna kollas. Ledtrådarna leder dem runt till kyrkogårdar, vingårdar, tillbaka till katakomberna till nästa väska med fler skelettdelar och ledtrådar.

Boken är otroligt intelligent skriven och jag kom att jämföra den med Dan Browns böcker. Jag läser nyfiket vidare, vill veta vad nästa väska ska innehålla för skelettdelar och ledtrådar.

En litteraturkritiker skriver ”Peter May är en författare jag skulle följa till världens ände”. Jag kommer garanterat att läsa nästa bok i serien om Enzo Macleod när han fortsätter lösa gamla fall tillsammans med sitt gäng.

Den får 4/5 i betyg

Åke Edwardson, Bungalow

Blev så glad när det kom en ny roman av denne svenska skönlitteräre författare. Jag har läst alla hans böcker, 25 till antalet inklusive årets bok, Bungalow.

Som ung reste Kalle Edwards runt i Sydostasien, resor som formade hans fortsatta liv. Han blev så småningom författare. 40 år senare ger sig hans dotter Jenny i väg för att resa i sin fars fotspår. Men Jenny försvinner, Kalle reser till Bangkok för att leta efter henne. Det blir en nostalgisk resa till platser han besökt och fortfarande minns. Han reser också i minnen från sin egen uppväxt i Sverige. En pappa som var bagare och hade ett konditori men som också var alkoholist. En mamma som försökte hålla ihop familjen och hemmet, hela tiden med ängslan och oro hur blir den här dagen, försvinner mannen igen eller kommer han hem, vad ska hon säga när barnen frågar var han är? Tills hon en dag inte orkar längre. Alla sveken från pappan, allt han lovade sina barn, först och främst Kalle som var äldst. Kalle har gått i sin pappas fotspår, blev också alkoholist i perioder, sviker sin familj precis som han själv blev sviken under sin uppväxt. Boken växlar mellan dåtid och nutid. Kalle vill ju tro att Jenny lever men att det är hon som styr hans sökande från plats till plats i Thailand i hennes fotspår. Hon kommer att bestämma när han får hitta henne. En stark känslomässig roman om livsval, försoning och det förflutnas långa skuggor. En bok som tagit honom sex år att skriva.

Den får 4/5 i betyg