fredag 22 november 2019

Susanne Fellbrink, Än sjunger hon inga sånger

Cilla Fallander har alltid levt för musiken, men en händelse i det förflutna satte stopp för en heltidskarriär som artist. I stället arbetar hon nu som nattredigerare på Sundsvalls Tidning, samtidigt som hon försöker hantera livspusslet med äktenskap och två små barn samt sångframträdanden på helgerna. När hon får idén att starta en showgrupp bestämmer hon sig: det är äntligen dags att satsa på musiken fullt ut. Samtidigt sprider sig en isande oro i Sundsvall. Flera kvinnor har överfallits av en okänd förövare, och några är spårlöst försvunna. Cilla börjar mer och mer känna sig övervakad i sin villa och när en personlig tragedi slår till blir hon tvungen att börja nysta i brotten som drabbat staden.

I ett bortglömt hus inte långt därifrån smider en man sina planer. Han längtar efter sällskap. Längtar efter någon som kan sjunga för honom. Och han har siktet inställt på Cilla …

Än sjunger hon inga sånger är en riktig bladvändare till deckare, som blandar ryslig spänning med inblickar i den inte alltid så glamourösa artistbranschen.

Susanne Fellbrink lever för musiken, men nu är hon författare också. Vid 3-årsåldern vaknade musikintresset och redan som 10-åring visste Susanne att det skulle vara musik som skulle prägla hennes liv. Varje fredag underhöll hon klassen med sång på roliga timmen. Mycket märkligt tyckte alla eftersom Susanne var så blyg i övrigt att hon knappt vågade prata bland folk. Läs hennes biografi här.

Monica Gullman har läst boken

Detta är Susanne Fellbrinks debut som romanförfattare. Hon har jobbat i snart 30 år som frilansande artist och låtskrivare. Hon driver en av Norrlands största körer, Popitoppkören, som just nu består av 220 kvinnor och två män. Hennes erfarenheter, både gott och ont om underhållningsbranschen är stort, något som visar sig i hennes debutbok.

Cilla Fallander älskar att sjunga och uppträda på en scen. Hennes dröm är att sätta upp en egen show med sång och dansnummer. Hon kämpar för att få vardagen att gå ihop, hennes man studerar i Stockholm, kommer bara hem på helgerna, barnen ska lämnas och hämtas på förskolan, hon har sitt nattjobb på tidningen och behöver ständigt hjälp med barnvakt sena kvällar. När hon inte får det jobb hon sökt på tidningen, att ge ut en barnupplaga, tar hon steget att ta tag i sin dröm. Hon söker ett starta-eget bidrag, och får det till sin glädje, men bara i sex månader. Men allt blir mycket tuffare än hon trott att hitta tjejer och killar som kan platsa i showgruppen och som kan sjunga och dansa. Någon chef är hon inte. Är alldeles för snäll och mesig.

Mitt upp i allt börjar hon höra mystiska ljud från källaren på nätterna? Kanske hon inbillar sig? Men rädd blir hon. Unga blonda tjejer försvinner, några blir antastade i parker men lyckas fly från angriparen. En riktigt obehaglig man stryker omkring. Cilla känner sig iakttagen, men hon har fullt upp och försöker skaka av sig den olustiga känslan. Den romska tiggaren, som sitter på stan och som hon en gång skänkte en varm vinterjacka till, iakttar mannen som stryker omkring och ser hans närgångna intresse för Cilla. En mörk hemlighet som hände 15 år tidigare får man som läsare också ta del av. När tjejen som ska hjälpa till med koreografin försvinner spårlöst och de så kallade väninnorna från förr hela tiden behandlar henne illa inser hon att nu måste hon släppa sina rädslor och ta tag i sitt liv och tuffa till sig.

Susanne Fellbrink kan allt om showbusiness men boken innehåller så mycket annat. Relationer, vänskap att våga följa sina drömmar. Att ge upp ”vänskap” där bara en ger, att inte duga. Att istället lägga energi och kraft på sina älskade barn och sin man som visserligen är lite bekväm av sig men han är hennes, Cillas stora kärlek. Jag applåderar när hon till slut ryter i åt krögaren som hela tiden skjuter upp att betala hennes fakturor på de arvoden de kommit överens om.

Boken är en riktig bladvändare som jag inte kan sluta läsa. Lite oroligt vill jag veta hur det kommer att gå när den obehaglige mannen närmar sig Cilla, det är henne han vill ha. Det är hon som ska finnas nära honom och det är hon som ska sjunga för honom, precis som hans mamma gjorde när han var barn, en mamma som nu är borta.

Susanne Fellbrink har verkligen fått till en bra story, tydligen kommer det att komma fler böcker med Cilla Fallander som huvudkaraktär. De böckerna kommer jag självklart att läsa, så skriv på nu kära författare. Tack för att jag fick läsa boken.