Niklas Natt och Dag, Foto Gabriel Liljevall |
Bellman noir i makaber historisk mordhistoria
Gustav III är död. Mer än ett år har gått sedan skotten föll på maskeradbalen. Kronprinsen är omyndig och krigsåren har tömt statskassan. Riket styrs av egenintressen medan folket far illa. Ingen litar på någon. Överallt frodas missnöje och paranoia.
Hösten 1793 hittas ett lik i Fatburen på Södermalm, den igenslammade sjö där allt kåkstadens avskräde hamnar. Den döde saknar armar och ben, men skadorna är inte nya.
Cecil Winge har varit Stockholms poliskammare behjälplig med sitt skarpsinne förr. Nu vacklar hans hälsa, men han krävs på en gentjänst han inte kan neka. Tiden är knapp, och den vinter som ska bli den svåraste Stockholm skådat på ett decennium är i antågande.
Ur fyra berättarperspektiv klär Niklas Natt och Dag av den sen-gustavianska tiden dess prakt och ståtlighet, och avtäcker en era av kött och blod, nöd och förtvivlan, men också förhoppningar och den vilja till förändring som sått fröna till vårt eget samhälle.
1793 är Bellman noir, en beckmörk sentida ättling till Drottningens juvelsmycke och ett knytnävsslag mot den idylliserade bilden av svenskt 1700-tal.
Niklas Natt och Dag, var chefredaktör för tidskriften Slitz mellan oktober 2006 och oktober 2008, då han övergick till frilansverksamhet. Niklas är multiinstrumentalist och spelar förutom gitarr, även nyckelharpa, munspel, mandolin, mungiga och shakuhachi (japansk bambuflöjt). Han bokdebuterade 2017 med romanen 1793.
Recensioner
Jag har läst boken, sent omsider när den dök upp i min stapel av böcker att läsa.
1700-talet
förknippar man gärna med krinoliner, rokoko och sirliga förgyllda möbler. Men under
ytan var detta århundrade så mycket mer - smuts, fylleri, snusk, cynism,
fattigdom och sjukdomar.
Ett svåridentifierat lik, en torso, flyter upp år 1793 i
Stockholms avträde, Fatburen. En svårt lungsjuk och en fyllkaja, döende och stympade,
engagerar sig i att ta reda på sanningen om vad som hänt.
Romanen är uppdelad i fyra avdelningen som belyser vad som
hänt från olika håll. Ett genialiskt berättartrick som gör att boken blir en
bladvändare. Förutom huvdpersonerna, Cecil Winge och palten Mickel Cardell, dyker
hororna, alkisarna, paltarna, arroganta
ämbetsmän, vämjeliga adelsmän och försupna präster upp.
Lysande miljöbeskrivning, otäck samhällsskildring och nästan outhärdligt dyster. Men
mitt i allt detta dyker ibland en strimma hopp om mänsklighet och ömhet för att
på nästa blad försvinna ned i smutsen.
Den här
romanen gör ont. Men det ska den för att vi ska inse att världen trots allt har
blivit bättre.
Boken får 5 av 5 i betyg.
Lennart Bergström
”Jag rekommenderar den starkt. En märkvärdigt bra bok. Till att börja med väldigt bra tidsskildring och sedan väldigt välskriven.”
/Leif GW Persson
”Det här är en spännande, otäck, smart och vacker historia. Att läsa den är en liten present.”
/Fredrik Backman
”Den ÄR bra. Ruggigt bra faktiskt.”
/Malin Persson Giolito
"En högst imponerande debut ... Lysande miljöskildringar och otäck samhällsskildring, perfekt balans mellan tidstypiska uttryck och nutida berättarteknik."
/Dagens Nyheter
"... snart är jag förtrollad och läser allt ivrigare. 1793 är en bladvändare ... Om du faller i tårar då och då är det inget att skämmas över: den här romanen ska göra ont. Och kanske finns det i Niklas Natt och Dags briljanta debut rentav en sens moral: det som föddes ur denna ståndssamhällets apokalyps var något bättre: demokrati, yttrandefrihet, mänskliga rättigheter. Det var helt enkelt inte bättre förr." /Aftonbladet
”Han manar skickligt fram de suggestiva stämningarna i huvudstadens gränder … Jag läser gärna Niklas Natt och Dags historia om 1794 också.” Sundvalls Tidning
"Årets svenska debutant? Styrkan i berättandet är kopplingen mellan gamla uttryck och ord och ett modernt sätt att förpacka det hela på. Jag är djupt imponerad."
/Mariestads Tidning
"Som miljöskildring är 1793 enastående suggestiv och livfull. Personskildringen är enklare men tillräckligt uttrycksfull får att helheten skall bli slagkraftig. Författarens skräckfyllda skildring av våldet väjer inte för ett grymt detaljarbete utan att hamna i det spekulativa. 1793 är en rakt igenom välformulerad, slagkraftig text, som helt fångar läsaren genom den omfångsrika romanen. Det är en underhållande skräckhistoria som vilar tryggt på en svunnen verklighet."
/BTJ
"Höglitterär historisk spänning. 'Samhällets olycksbarn' möter 'När lammen tystnar' ungefär. ... det bästa jag läst i genren sedan Tom Rob Smiths fantastiska Stalinrysare 'Barn 44"'."
/Johan Zillén, Bokboxen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.