lördag 17 november 2018

Monica Gullman har läst Alex Schulmans senaste bok

Alex Schulman, Bränn alla mina brev.

Alex Schulman har skrivit, Skynda att älska, som handlar om hans pappa Allan Schulman. Han har skrivit, Glöm mig, som handlar om hans mamma Lizette samt boken Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng, som är en kärlekshyllning till hustrun Amanda.

Nu kommer boken, Bränn alla mina brev, som handlar om hans mormor Karin Stolpe. Boken börjar med att Alex har förstått att han bär på en stor ilska, något som dessvärre går ut över hans barn och hans hustru, Amanda. Inte med slag och hårda nypor utan han ryter och exploderar för minsta småsak. Han börjar fundera, var kommer detta ifrån. Han får tid hos sin psykolog och hon ber honom rita upp familjens släktträd. På pappans sida är allt lugnt och korrekt, på mammans sida är allt ett enda kaos. Alla hatar varandra, säger upp bekantskapen, slutar träffas på födelsedagar och högtider, det blir bara bråk och ovänskap. Alex börjar forska i sin mormors och morfars historia, Sven Stolpe en av vårt lands största författare och hans hustru Karin. Han läser alla Sven Stolpes böcker, brev och dagboksutdrag. Där hittar han inte bara århundradets kärlekshistoria men också dess tragiska konsekvenser. Den 20 juni 1932 träffar Karin, Olof Lagercrantz första gången, hon frågar om hon får sätta sig med honom vid hans bord och han blir blixtförälskad för livet. Hon har då varit gift med Sven Stolpe i två år. Han är fruktansvärt svartsjuk, Karin är en vacker ung kvinna med mörkt hår och stora mörka ögon. Han säger till henne att om du är otrogen mot mig kommer jag att skjuta mannen, sedan dig och sist mig själv. Hon är väldigt rädd för honom, vill skiljas men törs inte gå ifrån honom. Han hotar och plågar henne hela livet.

Alex minns olika händelser när han och hans syskon är på besök i Filipstad där morfar och mormor bor, de tassar på tå, får inte gråta då blir Sven Stolpe arg. Mormor Karin får medla. Han läser också alla Olof Lagercrantz böcker, får tillgång till brev han skrivit till Karin, också hans privata dagböcker. Utdrag ur dessa finns också med i boken. Det är en gripande och tragisk historia som det gör ont att läsa, passion och svartsjuka, men en kärlek som följer Karin och Olof hela livet fram tills de dör. Trots att de aldrig fick möjlighet att leva tillsammans.

Jag är helt tagen av Alex Schulmans dokumentära berättelse. Så stark, och jag hoppas att han kom till någon sorts förståelse varför han bär med sig den stora ilskan och det hetsiga humöret och hur han kan lära sig hantera det till det bästa för sin hustru och sina barn.

Den får 4+/5 i betyg.