onsdag 22 maj 2013

Buthler, Öhrlund: Uppgörelsen

Nu har jag läst Dan Buthler och Dag Öhrlunds nya bok, Uppgörelsen.

Uppgörelsen är del fyra i serien om Christoffer Silfverbielke. En charmerande världsman på ytan men en livsfarlig psykopat och seriemördare bakom masken. Jacob Colt är polisen som jagat Silfverbielke under en lång tid. Detta irriterar psykopaten som bestämmer sig för att göra livet till ett helvete för Colt och hans familj. På julafton kidnappar psykopaten Colts fru, son och dotter, sedan bränner han ner deras hus. När Jacob kommer hem från en utryckning är familjen borta, det som finns kvar av hans hem är aska, han har bara kläderna han går och står i.

Nu börjar jakten på Silfverbielke, man kidnappar inte familjen till en polis, alla resurser sätts in. Jacob blir tillsagd att inte delta i jakten vilket han såklart inte accepterar utan drar igång sin egen jakt. Att hitta sin familj vid liv och fånga psykopaten, död eller levande är hans mål. Detta visar sig inte bli så lätt och under tiden går Silfverbielke verkligen över gränsen när det gäller att plåga Colts familj.

Boken är en riktig nagelbitare, fruktansvärt otäck men den går inte att sluta läsa. Boken skrivs i ett rasande tempo. Hur kommer det att sluta? Så mycket ondska och galenskap hos en människa som samtidigt kan charma hela sin omgivning och utnyttja speciellt kvinnorna som faller handlöst, karisma och ett vackert utseende är ett av Silfverbielkes vapen.

Hade svårt att sova när jag läst ut boken, ville gärna ha lampan tänd.

Läs gärna:

1. En nästan vanlig man