onsdag 10 augusti 2011

Majgull Axelsson: Moderspassionen

Monica Gullman har läst Majgull Axelssons nya bok, Moderspassionen. Den ingår i Bokia Låna & Läs bibliotek.

Det är en mycket intressant bok. Majgull Axelssons engagemang i kvinnofrågor, hennes känsla för de svaga och utsatta med hennes osvikliga språkkänsla kännetecknar denna bok.

Boken handlar om relationer mellan föräldrar och barn.

En av karaktärerna i boken är Anette, som ger upp sitt barn för att kunna lägga all sin tid på sin man Conny. Han är alkoholist, lat och bekväm. Hon ger aldrig upp, genom honom känner hon att hon är älskad och behövd och inte ensam. En oerhört tragisk kvinnofigur.

En annan karaktär är Tyrone, som är gift med Maggan. Paret har en vuxen dotter. Tyrone är mycket fåordig, visar inga känslor, han tror att det är så man ska vara, inte synas, inte höras. Ända till dottern exploderar och talar om för honom vilken dålig pappa han alltid varit. Hon har gjort allt för att få hans uppmärksamhet under sin uppväxt men inte nått fram till honom.

En bok man blir väldigt berörd av.

Så här beskriver Majgull själv sin nya bok:

Den här gången började det med en person som jag hade vissa svårigheter med. Jag trodde att hon hette Nina, men det visade sig vara fel. Hon hette Minna, men innan det stod klart fick jag skriva om första kapitlet fjorton gånger. Men då tog historien fart. Det visade sig att Minna hade levt med en lögn i mer än ett år, en lögn som hon inte kunde tillåta sig att ens tänka på, där hon satt i sin bil och körde genom ett översvämmat Arvika. Hon hade varit inne i stan för att köpa ännu en present till sin dotter Sofia och nu var hon på väg till Sallys Restaurang & Café, den vägkrog hon ärvt av sin moster.

En höststorm höll just på att dra in över Värmland och regnet öste ner. För att rädda sig undan det hastigt stigande vattnet blev några människor tvugna att ta sin tillflykt till vägkrogen. Här fanns det ständigt förorättade restaurangbiträdet Anette och hit kom den ordkarge Tyrone från räddningstjänsten, Ritva från lokaltidningen och Marguerite, en lätt alkoholiserad före detta Dramatenskådespelerska och hennes man, den arrogante ekonomiprofessorn Henrik. Nästan alla var föräldrar. Och det visade sig att Moderspassion var en berättelse om föräldraskap i allmänhet, och om moderskap i synnerhet, om att förtränga och vägra se, om att bära generationers skuld och skam, men också om längtan efter tillhörighet och gemenskap.

Majgull Axelsson berättade om sig själv och boken i TV4 Nyhetsmorgon den 8 augusti. Klicka här för att se programmet.