lördag 5 maj 2012

Marlene van Niekirk: Agaat

Succéromanen som nu utkommit i svensk översättning.

Berättelsen om den vita lantbrukarhustrun Milla de Wet och den svarta kvinnan Agaat gestaltar den såriga sydafrikanska samtidshistorien som ingen annan roman gjort tidigare. Agaat tas som femåring, vanskött och handikappad, upp i familjen de Wet som ett slags fosterdotter, blir sen den ende sonens barnflicka och förtrogna medan relationen till Milla blir alltmer komplicerad.

Romanens nu är 1996, apartheidsystemet har just fallit men det nya landet har knappt fötts. Milla ligger förlamad i als och är helt utlämnad till Agaat, som sköter om henne med en ilsken omsorg som får varje naiv föreställning om enkel försoning mellan människor och raser att skingras. Genom Millas gamla dagböcker växer bilden av deras relation i rasåtskillnadens skugga fram.

Följ med på surftåg till Marlene van Niekirks Sydafrika den 15 maj
Den 15 maj klockan 19.00 finns det möjlighet att via webben åka med på en litterär resa till Sydafrika. Som medresenär guidas du till intressanta händelser och miljöer kopplade till två spännande sydafrikanska författare och deras böcker, Marlene van Niekerks Agaat och Deon Meyers Den sista safarin. Lokförare på detta surftåg är Ivana Eklund som driver den populära bokbloggen Bokmania. Anmäl dig här!

Marlene van Niekirk i samtal med Jessica Gedin i SvT Babel

Marlene van Niekirk gästade Babel den 2 maj, se avsnittet i SvT Play här.

Strålande recensioner för Agaat

"… en allegorisk, poetisk och grymt realistisk berättelse om apartheid och om hur detta omänskliga system ristades in i själen hos de människor som levde under det. Ingen undgick att skadas, märkas och fjättras av det. Inte ens de vita, ty den som förtrycker tvingas förneka sin egen mänsklighet i samma grad som han eller hon behandlar sitt offer som mindre värd än sig själv.
Läs hela recensionen i SvD

"Det är en i alla stycken lysande berättarkonst, växlande mellan närgången naturalism och jordnära naturlyrik, mellan galghumor i dödens närhet och retorisk precision i de rasande äktenskapsuppgörelserna."
Läs hela recensionen i Expressen

"Agaat är en traditionellt psykologisk men också djupt politisk roman, episk och expansiv, och som sådan skakande, glimrande."
Läs hela recensionen i Aftonbladet