måndag 4 juni 2012

Jag är Zlatan - Lättläst version

Här är Zlatans egen berättelse - i lättläst version.

”Jag var en liten kille. Jag hade en stor näsa och läspade. I skolan kunde jag inte sitta stilla. Jag rusade runt hela tiden.Inget ont kunde hända mig om jag sprang tillräckligt fort.”

Zlatan Ibrahimovics uppväxt i Rosengård var tuff. Han stal cyklar och bråkade med familjen och lagkamraterna. Men tricksen från förorten tog han med sig till fotbollsplanen när han blev proffs i bland annat Milan och Barcelona.

Med sina egna ord berättar Zlatan om kampen och kickarna, om livet som en av världens bästa fotbollsspelare. Ta del av den starka berättelsen om killen från Rosengård som bestämde sig för att bli bäst på fotboll. Du möter också en annan sida av Zlatan, människan bakom stöddigheten och attityden.

Succén ”Jag är Zlatan Ibrahimovic”är på väg att bli Sveriges bäst säljande bok någonsin. Nu är den återberättad till lättläst av författaren och fotbollsälskaren Mats Wänblad.

Mats Wänblad har återberättat succén Jag är Zlatan Ibrahimovic till lättläst för att göra den tillgänglig för ännu fler läsare. 

Exempel på text i boken

- Den svåraste utmaningen är att behålla Zlatans språk. Han är så en speciell person med en helt egen röst, den får man inte tappa när man skriver lättläst. I boken får man en helt ny och mer komplex bild av honom, ändå finns gåtan Zlatan kvar, säger Mats Wänblad som har återberättat boken om Zlatan.

Boken finns tillgänglig i mitten av juni. Det kommer även att finnas lärarmaterial för lärare som vill använda boken i undervisningen.

Lennart Bergström
Bokhandlarn

Inga kommentarer: