tisdag 14 juni 2016

Tips på sommarläsning från Monica

Sommar, sol och semester närmar sig med stormsteg. Här kommer mina tips på pocketböcker att läsa på badstranden, eller i hängmattan som är min favoritplats.

SKÖNLITTERATUR
  • Ian McEwan: Domaren
  • Roy Jacobsen: De osynliga
  • M.L. Stedman: Fyren mellan haven
  • Henning Mankell: Italienska skor, Svenska gummistövlar
  • Marilynne Robinson: Lila
  • John Williams: Butcher`s Crossing, Stoner
SPÄNNINGSROMANER
  • Peter May: Svarthuset, Lewismannen och Lewispjäserna
  • John Verdon: Tänk på ett tal, Låt den onde sova, Blunda hårt
  • Caroline Eriksson: Djävulen hjälpte mig
  • Lucifer (Carl Johan Vallgren): Skuggpojken, Svinen
Fler tips på bra pocketböcker kommer personalen att skylta upp med i butiken.

Jag har också bläddrat igenom bokförlagens utgivning i den omfattande katalogen över Höstens böcker. Några tips på kommande böcker är:
  • Bodil Jönsson: Tio tankar om arbete
  • Jan Guillou: Äkta Amerikanska jeans (del 6 i serien)
  • Linn Ullman: De oroliga
  • Kepler: Kaninjägaren
  • Roy Jacobsen: Vitt hav
  • Elena Ferrante: Hennes nya namn (del 2 i en trilogi)
  • Jojo Moyes: Toner i natten.
Och många många fler intressanta titlar som jag återkommer till.

Önskar nu alla mina storläsande bokvänner en riktigt bra sommar med massor av härliga läsupplevelser.


Monica/ Vängåvans kulturtant

Inga kommentarer: