måndag 23 januari 2017

Monica Gullman har läst Elena Ferrantes tre böcker



Bokåret 2016 är tillända. Det var ett fantastiskt bok år, massor av författare nya som gamla kom med läsvärda böcker. Nu blickar jag fram emot 2017.

Vill ändå avsluta bokåret 2016 med Elena Ferrantes författarskap. Däckad i vinterinfluensan tog jag mig tid att läsa hennes böcker. Efter 50 sidor i del ett var jag fast.

Läste del ett och del två i ett svep, del tre kom strax efter jul. Jag vill ha det fyra nu, men jag blir tvungen att vänta till i början av sommaren 2017! Så vad handlar dessa fantastiska böcker om då?

Vänskapen mellan Elena och Lila går som en röd tråd genom böckerna. De växer upp i efterkrigstidens Italien, i ett kvarter i utkanten av Neapel präglat av våld och fattigdom. Lila är den som gör uppror mot allt oavsett konsekvenser. Elena är den försiktiga, hon anpassar sig, låter Lila styra. Men hon tycker om skolan och blir uppmuntrad av in pappa att läsa vidare, utbilda sig, bli någon. Örfilar och hårda ord är deras vardag. Kvinnorna ska veta sin plats, männen styr. Ett blått öga och en sprucken läpp visar att man inte levt upp till detta. Vänskapen består trots avundsjukan och oenigheten mellan Elena och Lila, båda känner sig halv utan den andra.

Som läsare får man också följa det italienska samhällets förändringar, den politiska oron, kvinnofrigörelsen, Camorrans betydelse och studentupproren.

Jag ger dessa böcker 5/5 i betyg. Så fängslande läsning.

Jag har också tittat på vårens utgivning. Här är en lista på de böcker jag kommer att läsa:

Jo Nesbö, Törst, (Harry Hole är tillbaka), utkommer i mars
Böcker som utkommer i april 2017 är bland andra,
Maj Gull Axelsson, Skuggornas dag
Arne Dahl, Inland
Liane Moriarty, Andras vänner
Theodor Kallifatides, Ännu ett liv
Marcus Birro, Lämna mig aldrig
Lisa Jewell, Jag fann dig

Nu är det bara en månad kvar till årets Bokrea. Jag återkommer med tips på godbitar ur Rea-katalogen

Monica, Vängåvans kulturtant


Inga kommentarer: