tisdag 8 januari 2019

Helena von Zweigbergk, Totalskada

Helena von Zweigbergk vid besök hos oss 2014

Agneta och Xavier har levt i ett långt äktenskap. I takt med tiden och att barnen lämnat hemmet är det som om avståndet dem emellan successivt ökar. Ett outtalat tomrum som ingen av dem riktigt vet hur de ska fylla.

Grälen och striderna är över. Saker och ting får passera. De har ju ett bra liv, en tillvaro fylld av trygga vanor, och de har utvecklat en ömsesidig tolerans. Men kanske har detta ett pris? För där finns också en bräcklighet mellan dem, som kan bli till en spricka som kan gå på djupet och orsaka stor skada.

Men när katastrofen kommer är det utifrån. Och den ställer hela deras tillvaro och deras förhållande på spel. Det är Agneta som är den skyldiga. Hur ska hon överleva skulden? Och när de förlorat sitt hem, hur hemma är de med varandra, egentligen? Vad är värt att slåss för? Och vad ska man släppa för att kunna gå vidare?

Helena von Zweigbergk är författare, journalist och programledare. Hon inledde sitt skönlitterära författarskap med en deckarserie om den kvinnliga fängelseprästen Ingrid Carlberg. Den första boken i serien, Det Gud inte såg (2001), blev en stor succé och såldes till flera länder. Med Ur vulkanens mun (2008) fick hon ett brett genomslag hos både läsare och kritiker. Hennes senaste roman Än klappar hjärtan utkom 2013.

Helena har fått stor uppmärksamhet för radioprogrammet Oförnuft och känsla och har dessutom vunnit På spåret tillsammans med författarkollegan Göran Everdahl.

Recensioner
"Är förväntningar och drömmar bra, fina saker eller är de farliga, destruktiva grejer?" Läs Anders Larssons recension här.

Expressens kritiker skriver:
”von Zweigbergk har, när hon är som bäst, en enastående förmåga att medbibehållen empati blottlägga nutidsmänniskans fulare tillkortakommanden. Och här är hon som bäst nästan hela tiden.”

”Helena von Zweigbergk fångar stora ämnen och visar, till viss del trösterikt och till stor del förträffligt, att livet aldrig är enkelt, och att kärleken – ibland – kan vinna”, skriver Svenska Dagbladets kritiker.

Göteborgs-Postens kritiker skriver: ”Helena von Zweigbergk är mästerlig på att teckna relationers sammanbrott med små, nästan osynliga medel.”

”Subtilt och känsligt speglar hon trosvisshetens osynliga men verksamma kraft”, skriver Aftonbladet.

Dagens Nyheter skriver att Helena von Zweigbergk ”med mild spanarblick och effektiv bladvändarröst har beskrivit våra ickeliv. Och ickejag.”

Kristianstads-Bladet skriver: ”Med en häpnadsväckande pricksäkerhet lyckas hon i repliker och scener fånga vad som händer i en lång relation när den ena parten helt plötsligt glider undan.”
”Helena von Zweigbergk har absolut gehör för det mänskliga samspelet och lyckas med en mästerlig penna fånga både det osagda och det ambivalenta”, menar Tidningen Vi. ”Personskildringarna är nyanserade och trovärdiga från första stund, inte heller räds von Zweigbergk att stanna upp i tunga känslor som andra författare nervöst hastar förbi.”

”Helena von Zweigbergk har i en rad romaner visat sin förmåga att skildra relationer. I Totalskada är hon bättre än någonsin”, skriver Norrtelje Tidning.

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag heter Darci Lyne. Detta är en mycket lycklig dag i mitt liv tack vare den hjälp som Dr. Nosakhare har gett mig för att hjälpa mig att återställa min ex-make med sin stavning av kärlek och magi. Jag var gift i 6 år och det var så hemskt eftersom min man verkligen fuskade och letade efter en skilsmässa, men när jag kom över Dr..nosakhare email på internet om hur han har hjälpt så många människor att få sina ex-tillbaka och hjälpa till fixa förhållandet och göra människor glada i deras relation. Jag förklarade min situation och sedan sökte jag hans hjälp, men till min största överraskning berättade han för mig att han skulle hjälpa mig med mitt fall och att jag nu firar för att min man helt har förändrats till det bättre. Han vill alltid vara vid min sida och kan inte göra någonting utan min dag. Jag njuter verkligen av mitt äktenskap, vilken stor fest. Jag kommer att fortsätta att vittna på Internet eftersom Dr..nosakhare är en riktig spellcaster. BEHÖVS HJÄLP? KONTAKTA
  -Email- blackmagicsolutions95@gmail.com
du kan också lägga till honom på Whats-app: 2349083639501
Han är det enda svaret på ditt problem och gör att du känner dig lycklig i ditt förhållande. Och det är också perfekt i ditt förhållande.
vill du ha din ex tillbaka?
politisk ambition?
Barnlös problemlösning?
Finansiell problemlösning?
Mörka magiska krafter?
lösning på sjukdomar och sjukdomar i kroppen
Alla typer av problemlösning genom astrologi?
Skilsmässa problemlösning?