måndag 16 december 2019

Monica Gullmans lista över bokåret 2019

Många storläsare skriver sin lista över sina bästa böcker under året som gått.
Här kommer min lista över bokåret 2019.

Svensk skönlitteratur

Elin Olofsson, Herravälde
Susanna Alakoski, Bomullsängeln
Ida Andersson, I Oxögat
Karin Smirnoff, Jag for ner till bror, Vi for upp med mor


Utländsk skönlitteratur översatta

Anne Hope, Förväntan
Joyce Carol Oates, Mitt liv som råtta
Lucinda Riley, Böckerna om de sju systrarna

Spänningsromaner, svenska

Pascal Engman, Råttkungen
Monica Rehn, Moratorium (debutant)
Mons Kallentoft, Se mig falla
Jonas Moström, Skytten

Spänningsromaner, utländska

Alex Michaelides, Den tysta patienten (debutant)
Tana French, Det svarta trädet
Peter Robinson, Förödande konsekvenser
Karen Cleveland, Hålla dig nära

Verklighetsbaserade romaner

Linda Boström Knausgård, Oktoberbarn
Tara Westover, Allt jag fått lära mig (debutant)

Feelgood romaner

Frida Skybäck, Bokcirkeln vid världens ände (kommer på Bokens Afton 24/2 2020)
Anna Lönnqvist, Sommaren med Ava

Lyrik (lokal författare)

Fredrik Westin, Till toner från pianoön

Lokala böcker som berör och är verklighetsbaserade

Katarina Vikström, Underlandet tur och retur
Micael Lindberg, Ett annat liv

2019 har varit ett fantastiskt bokår, alla etablerade författare har kommit med nya böcker. Debutantutgivningen har hållit hög klass. Det har varit svårt att välja ut det bästa, hade kunnat skriva en dubbelt så lång lista. Men nånstans måste man dra en gräns.

Önskar er alla ett riktigt Gott Nytt År!

Inga kommentarer: