måndag 10 februari 2020

Monica Gullman läser Daniel Decik och David Ärleman

Daniel Dencik, Jag väntar i snön.
Vad händer när en frånskild pappa blir fråntagen sina barn? Detta drabbar Alexander, han bor i Köpenhamn, har delad vårdnad om sina sex-åriga tvillingar. Mamman bor i Stockholm, han hämtar barnen enligt den överenskommelse de har.

Då kommer beskedet. Mamman har fört bort barnen till okänd ort. Det kommer en polisanmälan som säger att han misshandlat sina barn. Mamman söker ensam vårdnad. Alexander fattar ingenting, han har aldrig slagit sina barn. Vad händer? Så följer 10 månader av kaos, han kämpar med näbbar och klor mot advokater, (mammans), terapeuter, polisanmälningar, det sociala nätverket som träder in, han får kallelser till förhör, tycker det är underligt att han själv aldrig får komma till tals, försvara sig. Mamman vägrar svara på hans mejl och telefonsamtal. Man hittar inga skador eller blåmärken på barnen, han blir frikänd för det brottet Då kommer nästa dråpslag han blir anmäld för sexuella övergrepp. Nu brister det för Alexander, han funderar på att ta sitt liv, han orkar inte mer.

En oerhört gripande bok om en förälders kamp för att få rättvisa och upprättelse för det han anklagats för. Boken bygger på en verklig händelse.

Läs den och fundera på hur vårt samhälle fungerar, när det inte finns någon hjälp att få för den enskilda människan.

Så ytterst välskriven, den får 4/5 i betyg

David Ärleman, Lite död runt ögonen

En roman om en man, Arto, som är missbrukare, Hans sambo Sofia hittas död av en överdos, med en spruta i armvecket. Arto blir ensam ansvarig pappa till Bodil sex år. Han slutar knarka men livet blir en kamp.

Att lämna Bodil på förskolan, hämta på fritids, laga mat, natta dottern, betala hyra och räkningar. Han har ett jobb på en skolbespisning i köket, men en elev vill att han ska börja langa droger på skolan, alla vet ju att han är en fd pundare. Detta nekar han till att göra, då får han sparken, eleven har skickat ett anonymt brev till rektorn. Drogförsäljning får inte förekomma i skolan. Nu hopar sig problemen, att inte trilla dit i drogträsket. Få pengarna att räcka, han har ju inga referenser men får några timmars jobb att städa på en restaurang men pengarna räcker inte. Han backar tillbaka till den undre världen in i kriminalitet, att stjäla lyxbilar på nätterna, lämna dem vidare till en skum verkstad som säljer vidare något ombyggda. Han är i ständigt behov av barnvakt, nattetid, han kan ju inte lämna Bodil ensam även om hon sover. De få vänner han har blir lite undrande, vill veta varför han behöver barnvakt nattetid. Så snärjer han in sig i en massa lögner och bortförklaringar.

Som läsare förstår jag ju att han inte kommer att orka. Skolpersonalen klagar, socialen blir inblandad. Ska han mista sin älskade dotter, den enda som får honom att vilja leva. Som jag lider med Arto. Slutet av boken blir oerhört dramatiskt, rekommenderas verkligen om man orkar läsa en bok som så starkt berör.

4/5 i betyg