måndag 7 september 2020

Alex Schulman, Överlevarna

Han trycker telefonen hårt mot örat. Varför ingriper han inte? Han ser ner för slänten som mynnar ut i sjön. Han ser ladan och bastuhuset och uteplatsen med de vita plaststolarna, grusstigen som leder upp för berget. Han ser konturerna av bröderna som försöker döda varandra, en enorm slutscen vid det vattenbryn som varit fonden för hela historien. Det är ingen värdig final, men kanske väntad. Hur hade de annars tänkt att detta skulle sluta?

Tre bröder åker tvärs över landet för att sprida sin mors aska vid torpet som ingen av dem besökt på tjugo år. Alex Schulmans "Överlevarna" är en roman om att återuppleva sin barndom som vuxen.

Alex Schulman debuterade 2009 med den skönlitterära romanen Skynda att älska, tillägnad sin avlidne pappa Allan Schulman. Den populärfilosofiska boken TID – Livet är inte kronologiskt, skriven tillsammans med podcastkollegan Sigge Eklund, blev 2015 års bäst sålda biografi. Hans roman Glöm mig, som handlar om sökandet efter försoning med en alkoholiserad mamma, hyllades till skyarna av läsare och kritiker. Boken blev även Årets Bok 2017. Hösten 2018 släpptes romanen Bränn alla mina brev, där författaren i jakten på ursprunget till sin vrede kommer århundradets kärlekshistoria på spåren.

Anders Kapp har läst boken, "Jag är besatt av form, berättade Alex Schulman i SVTs Babel. Det framgår tydligt av hans nya bok Överlevarna som kom ut i början av september och genast syntes på en del topplistor, han är en populär författare. På sätt och vis är det hans debut inom skönlitterär fiktion, hans tidigare böcker är biografiska, handlar om olika delar av hans familj. Överlevarna är en djupt berörande berättelse om tre bröders uppväxt i en dysfunktionell familj, hur de skiljs åt i vuxen ålder men när det är dags att sprida askan efter deras nyligen avlidna mamma blir det en katastrofal återförening. Även om här finns mycket värdefullt för oss läsare kan jag ibland tycka att kärleken till en rigid form överskuggar innehållet."

Läs hela recensionen här.