måndag 28 december 2020

Monica Gullman summerar läsåret 2020

Bästa bok:

Delia Owens, Där kräftorna sjunger

Boken jag längtat efter och trodde att jag skulle älska men inte gjorde:

Lars Kepler, Spegelmannen

Mest överraskande på ett positivt sätt:

Tove Alsterdal, Rotvälta (Deckarakademiens pris 2020)

Bästa bokserie:

De sju systrarna, samma som 2019

Ny favoritförfattare:

Adele Breau, Systrar, Sekwa förlag

Bästa bok i en ny genre:

Jenny Colgan, Den lilla bokhandeln i hamnen (feelgood)

Mest spännande bladvändare:

Pascal Engman, Änkorna

Bästa skräckisen:

Fredrik P Winter, Grävlingen

Sorgligaste boken:

Björn Ranelid, Bill Nilssons sista vita skjorta

Roligaste boken:

Danny Wattin, Lärarinnan

Bästa ungdomsbok:

Camilla Sten, Bergtagen

Boken som överträffade alla ställda förväntningar:

Stina Jackson, Ödesmark

Mest minnesvärda karaktärer:

Gunnar Barbarotti/ Eva Backman

Bok som gjorde starkt intryck:

Anne Swärd, Jackie

Vackrast skrivna bok:

Fredrik Westin, 5:e lyriksamling, Ateisten i skyttegraven

Boken jag inte kunde fatta att jag väntade länge med:

Jojo Mayes, Under Londons broar

Kortaste bok/ längsta bok:

Patrik Lundberg, Fjärilsvägen 173 sid, Jo Nesbö, Kungariket, 605 sidor

Favorit författare jag läst fler böcker av:

Håkan Nesser, Den sorgsne busschauffören

Boken jag fick tips om av andra:

Johanna Backström Lerneby, Familjen

Favoritrecension:

Aino Trosell, Gränsmark

En bok jag inte läst 2020 men ska läsa 2021:

Lydia Sandgren, Samlade verk

En bok jag ser framemot 2021:

Det får bli två av våra lokala författare som kommer med nya böcker 2021. Klas Knutsson och Micael Lindberg, dessa ska bli spännande att läsa.


Monica Gullman 27/12 2020

Inga kommentarer: