måndag 2 juli 2012

Monica om sina semesterböcker

Monica, vår bokslukare, är på semester men vill låta dig veta vilka böcker hon har hunnit läsa hittills och vad hon tycker om dom.

Viveca Sten: I stundens hetta
Midsommarhelg i Sandhamn, polisen mobiliserar, man räknar med fylla, droger och bråk. Ungdomar som raglar omkring och letar efter sina kompisar. Trots satsningen från polisen försvinner en 14-årig flicka och en ung pojke hittas ihjälsparkad. Detta är en mardröm för polisen, alla har varit på plats men ingen har sett något. Rysligt spännande.

Du kan beställa boken på vår beställningssida, klicka här.

Peter Robinson: Roten till det onda
Engelsk kriminallitteratur när den är som bäst, Alan Banks, Robinsons huvudkaraktär är strålande i sin roll som kriminalkommissarie.

Joe Nesbo: Gengångare
Nionde boken om Harry Hole. Harry kommer tillbaka till Oslo efter tre år i Hongkong. Sonen till hans stora kärlek, Rakel, har blivit anklagad för att skjutit en vän till döds. En knarkuppgörelse enligt poliserna. Harry tar tag i detta på sitt sätt, brutalt och med hot. Han vill inte tro att Oleg har gjort detta men måste övertyga sig och han gör det på sitt sätt. Lysande läsning. Du kan beställa boken här, på vår beställningssida.

Laurence Cossé: Drömbokhandeln
En roman från Sekwa förlag, förlaget sonm översätter fransk litteratur till svenska. En rik kvinna bestämmer sig tillsammans med en före detta bokhandlare, Ivan, att öppna en bokhandel där bara god litteratur ska säljas.Vad är god litteratur och hur väljer man ut dessa böcker? Man tillsätter en grupp litterära människor som får göra listor över sina favoriter, sedan väljer man ut böckerna som ska säljas från dessa listor. Bokhandeln, Au Bon Roman, blir en jättesuccé. Men efter ett tag kommer kritiken från förlag, författare som inte finns med och någon gör allt för att motarbeta bokhandeln. En mycket annorlunda och mycket bra roman som utspelar sig i böckernas värld.

Mer information om boken Drömbokhandeln finns på annan plats i denna blogg, klicka här.

Helena Thorfinn: Innan floden tar oss
Sofia och Janne och deras två barn flyttar till Bangladesh. Hon har fått jobb som biståndschef på svenska ambassaden i Dhaka, han ställer upp som medföljande och ska ta hand om hem och barn. Lyxliv med festande diplomater och fattigdomen i i slumstäderna utanför Dhaka. Allt detta beskriver Helena i boken som är hennes debut. Mycket välskriven och en plågsam läsning om hur kvinnorna har det i detta fattiga land.

Rosamund Lupton: Min syster
Beatrice som bor i New York får ett telefonsamtal från sin mor, hennes lillasyster har försvunnit. Tess har nyss fött barn, ett barn som dog vid förlossningen. Beatrice flyger till London för att leta efter sin syster. Efter några dagar hittar man Tess på en toalett med uppskurna handleder, Polisten avskriver fallet som självmord. Beatrice vet att hennas lillasyster inte skulle sitt liv. Detta är ingen deckare utan en roman som handlar om kärleken mellan två systrar och Beatrice gör allt för att hitta sanningen om vad som egentligen hände den dagen Tess dog. Mycket läsvärd.

Jag frossar i läsning under min semester. När en bok är färdigläst kastar jag mig in nästa sekund över en ny läsupplevelse. Kan en semester bli bättre?

Trevlig sommar
Monica (Kulturtanten)