onsdag 24 oktober 2012

Golnaz Hashemzadeh: Hon är inte jag

Det är 80-tal och en liten flicka flyr tillsammans med sina föräldrar från Iran till Sverige. Det gamla landet har krossat drömmarna men det nya landet krossar familjen. De, som har kämpat för frihet i Iran, befinner sig nu i trygghet men utanför och avskurna från omvärlden. Pappan försöker hitta en väg in i det nya samhället och mamman vill inte lämna filtarna som doftar av hemlandet. Respekt och kärlek vittrar sönder och dottern tvingas bli vittne och medlare mellan föräldrarna.

Hennes pappa vet att hårt arbete är nyckeln till framtiden, och han lär sin dotter att hon måste vara bäst, oavsett vilka offer som krävs. Med hans revanschlust och suget efter tillhörighet som bränsle är hon snart kårordförande på Sveriges mest utpräglade elitskola. Det är en tillvaro som utgörs av ständiga middagar med näringslivets toppchefer, tal till studenterna och intervjuer med riksmedia. Men framgången är ensam och hotfull. I vissas ögon är man alltid blatte, och för den som måste vara bäst finns inget andrum. Bäst men ensammast i världen.

Golnaz Hashemzadeh har lyckats skriva prestationsjunkiens berättelse ur ett invandrarperspektiv som både skrämmer och fascinerar. Hon är inte jag är en berättelse om en familj som kämpar, om två föräldrar som omedvetet plågar sina barn med sin egen olycka, om en kvinna som offrar sig själv i jakten på att vara den alla älskar.

Recension
Nu har jag läst en bok av Golnaz Hashemzadeh, Hon är inte jag. En berättelse ur ett invandrarperspektiv som både skrämmer och fascinerar. Flickan Setareh kommer som flykting från Iran med sin familj till Sverige för att leva ett tryggare liv utan våld och övergrepp. Familjen får det svårt i Sverige, pappan gör allt för att anpassa sig, han har enorma krav på sin dotter att hon ska lyckas, bli bäst , bli något som han aldrig kunde bli. Mamman vill studera till läkare, men blir så småningom sjuksköterska. Pappan har svårt att acceptera mammans frigörelse och börjar misshandla henne. Setareh får gå emellan för att skydda sin mamma.

Setareh får höra av sin svenska lärare att hon aldrig kommer att bli som de svenska barnen oavsett hur duktig hon är, hon skriver en uppsats och blir anklagad för att ha stulit texten. Så bra kan inte en invandrare skriva enligt läraren. Detta gör att hon pressar sig ännu mer för att bli bäst.

Skulle kunna skriva hur mycket som helst om denna gripande bok. Sammanfattningsvis är berättelsen om Setareh en bok om en ung flicka som nästan går under. Hon svälter sig och skär sig, men hon blir bäst och når dit ingen annan invandrarflicka nått, men till vilket pris?

En debutbok, mycket välskriven och bra språk. Jag kommer att minnas den länge.

Monica Gullman, Bokias kulturtant