lördag 6 september 2014

Jonas Moström: Himlen är alltid högre

Jonas Moström med en trogen läsare vid ett tidigare besök.
Med deckarserien om Sundsvallspolisen Johan Axberg och läkaren Erik Jensen har Jonas Moström sålt över 400 000 böcker. ”Himlen är alltid högre” är den första boken i en ny serie deckare som utspelar sig i gamla hemstaden Uppsala.

Herrklubb på Norrlands nation, Carolina Rediviva, valborgsfirande och Flogstavrålet. Jonas Moströms nya bok, som släpps i augusti, är full av typiska Uppsalaföreteelser, som snappades upp när författaren läste till läkare i stan 1992-1998. Nu jobbar han som läkare på S:t Eriks Vårdcentral i Stockholm.

– Men jag har åkt till Uppsala och gjort research en del i samband med att jag skrev boken också. Mycket har ju förändrats sedan jag bodde där, säger Jonas Moström.

Vad är det som har ändrats?

– De gamla sakerna, som var Akademiska sjukhuset ligger och Domkyrkan och så är ju likadant som alltid, men restauranger och annat växlar hela tiden i städer. En sak som jag särskilt tänkte på var bokhandeln Lunde Q, där jag brukade gå. Den låg vid ån förut, men nu är den i den där gallerian. Och så är ju Psykiatrins hus nytt och det är ju viktigt för där jobbar Nathalie Svensson.

Nathalie Svensson, som är huvudperson i ”Himlen är alltid högre”, jobbar som överläkare på Psykiatrins hus och är expert på psykopater. Under en utekväll i Stockholm skjuts en skådespelare som hon tillbringade en kärleksnatt med till döds framför hennes ögon. Mordet är identiskt med hennes man som dödades tio år tidigare när han jobbade som grävande reporter på Upsala Nya Tidning.

– Jag jobbade på Östersundposten en sommar för länge sedan, så jag har lånat redaktionsmiljön därifrån och så har jag varit i UNT:s reception och kollat, men inte mer än så, säger han.

”Himlen är alltid högre” är Jonas Moströms nionde bok på tio år. Ett tempo som är möjligt genom att han jobbar halvtid som läkare och skriver på halvtid.

– Men det är ändå ganska stressigt. Den här boken tog också extra lång tid att skriva, ett och ett halvt år. Det tar längre tid när man börjar med något helt nytt, med nya karaktärer och miljöer, säger han.

Men nu är serien i gång och det blir garanterat en fortsättning. Andra boken är redan påbörjad och även den har Uppsala som fond.

– Ja, hon bor ju där har sin familj där så där blir hon kvar. Vilka andra ställen den kommer att utspela sig i är inte helt klart, men Uppsala är givet.

Läs intervju med Jonas Moström i Sundsvalls Tidning, 28 aug.




Jonas Moström deltar i Höstfestivalen lördag 6 september då han kommer att prata om boken och signerna.

Inga kommentarer: