fredag 28 december 2018

Monica Gullmans bästa 2018

2018 har varit ett fantastiskt bokår, otroligt att bokförlagen fått till en sådan utgivning. Hur ska de kunna toppa detta 2019? Jag kommer att följa utgivningen med stort intresse.

Jag har läst ca 150 böcker under 2018, och här kommer min lista på de romaner jag tycker har varit bäst. Böcker som berört, fått mig att gråta hejdlöst, skrattat åt, blivit förälskad i vissa karaktärer, avskytt vissa, legat sömnlös, njutit av ett vackert språk, plöjt timme efter timme ibland långt in på nätterna

Elva titlar har jag valt ut, men ingen inbördes ordning.

Lena Andersson, Sveas son

Vigdis Hjort, Arv och miljö

Elin Willows, Inlandet

Tessa Hadley, Syskonen

Merete Prytz Helle, Folkets skönhet

Karin Smirnoff, Jag for ner till bror

Cilla Nauman, Den oändliga familjen

Helge Flatland, En modern familj

Agnes Lidbeck, Förlåten

Alex Schulman, Bränna alla mina brev

Thomas Bannerhed, Lugnet

Nio kvinnor och två män, slumpen avgjorde, kanske är kvinnor bättre på att skriva bra romaner.



Så vill jag önska alla våra trevliga kunder ett Gott Nytt år.

Monica Gullman
Vängåvans kulturtant

Inga kommentarer: