måndag 18 mars 2019

Christoffer Carlsson, Järtecken

En novembernatt 1994 begås ett mord i utkanten av den halländska byn Marbäck. Den skyldige identifieras snart. Han döms och allt ställs till rätta. Men brottet skapar ringar på vattnet. Genom tiden gör det små och stora avtryck i människors liv. Frågetecken uppstår: Vad var det egentligen som hände däruppe i Marbäcksskogen? Och så är det Isak, pojken med järtecknet i sig, som fruktar att han en dag ska göra något förfärligt.

Christoffer Carlsson debuterade med romanen Fallet Vincent Franke. Hans tredje roman, Den osynlige mannen från Salem, belönades med Svenska Deckarakademins pris för årets bästa svenska kriminalroman 2013. Han blev då, 27 år gammal, den yngste mottagaren av priset någonsin, sedan det instiftades 1982. Sista delen i Leo Junker-serien, Den tunna blå linjen, nominerades till Svenska Deckarakademins pris för årets bästa svenska kriminalroman 2017. Serien om Leo Junker är utgiven i 20 länder.

Hans första roman för unga, Oktober är den kallaste månaden, belönades med Spårhunden, Svenska Deckarakademins pris för årets bästa svenska barn- och ungdomsdeckare, 2016.

Christoffer Carlsson är född och uppvuxen i Halmstad. Han har läst kriminologi vid Stockholms universitet och blev våren 2014 filosofie doktor i kriminologi. Han är sedan i januari 2018 verksam som lektor och forskare i kriminologi vid Stockholms universitet och Institutet för framtidsstudier.Hans avhandling, Continuities and Changes in Criminal Careers, behandlar frågan om varför människor slutar att begå brott.

Anders Kapp, "en sorglig, vacker och samtidigt intensivt spännande berättels". Läs hans recension här.