tisdag 26 mars 2019

Johan Ripås, När himlen faller ner


Det hörs allt fler röster om att Johan Ripås bok När himlen faller ner är starkt berörande läsning. Kulturkollo tyckte att ”den på ett fantastiskt fint sätt beskriver vad som händer när någon man älskar får ett svårt sjukdomsbesked”.

Johan Ripås har under senare år gjort sig känd som SVT:s Afrikakorrespondent och varit bosatt i Sydafrika. Han berättar själv:

– Men i den eviga solens land blev vår yngste son alltmer blek och torr om läpparna. En otäck känsla växte inom mig att något allvarligt hade drabbat honom. Tio dagar senare satt hela familjen förtvivlad på Karolinska sjukhusets barncanceravdelning i Stockholm. Vi hade evakuerats till Sverige av SOS International. Allt vi ägde i Sydafrika var sålt och barnen hade fått sluta i sin skola.

För Johan Ripås har det här varit en viktig bok att skriva:

– Ibland har jag kommit på mig själv med att leva mitt liv genom att kika nuet över axeln och spana mot en diffus punkt i framtiden. Jag tror att det är vanligt att människor gör så trots att livet pågår just nu. Att försöka finna mening i stunden må vara ett slitet uttryck, men har vi egentligen något val? Den här boken handlar om att vi människor aldrig är mer än ett samtal eller ett besked bort från att precis allt förändras. Oavsett vilka vi är, var vi befinner oss eller vilka planer vi har för livet.

Johan Ripås har berättat i Skavlan om den tumultartade tiden och omställningen i livet. Se klippet här.

Se även intervjuerna i programmet Sverige! och i Efter tio (klicka på respektive länk).

Inga kommentarer: