måndag 13 maj 2019

Belinda Bauer, När repet brister


"Nu är det Jack som bestämmer", sa deras mamma innan hon gick för att hämta hjälp. »Jag är strax tillbaka.« Elvaårige Jack och hans två systrar sitter kvar i den kvalmiga bilen, där de småbråkar och gnäller och leker Ett skepp kommer lastat medan de väntar på sin mamma. Men deras mamma kommer inte tillbaka. Aldrig någonsin. Och Jacks och hans systrars liv förändras för all framtid.

Tre år senare vaknar den gravida Catherine While med en otäck känsla av att någon befinner sig i huset. Kort därefter hör hon ett ljud som bekräftar hennes misstankar. Catherine lyckas skrämma bort inkräktaren, men när hon återvänder till sovrummet väntar en obehaglig överraskning vid hennes säng. En kniv och ett kort meddelande: »Jag kunde ha dödat dig.«

Mot bättre vetande väljer Catherine att inte polisanmäla inbrottet och hon berättar inte heller om det för sin man. Catherine blir inte kvitt oroskänslan, men har ingen aning om att hon nu dragits in i en historia som tog sin början en varm augustidag för tre år sedan, då en pojke och hans två systrar såg sin mamma för sista gången.

Boken är nominerad till 2018 års Man Booker Prize

BELINDA BAUER växte upp i England och Sydafrika. Hennes debutroman, Mörk jord, belönades med deckarvärldens mest prestigefyllda pris, The CWA Gold Dagger. Hon har även belönats med The Dagger in the Library för sitt samlade författarskap. I Sverige har Belinda Bauer nominerats fyra gånger till Årets bästa översatta kriminalroman av Svenska Deckarakademin. Hennes böcker har översatts till över tjugo språk.

Hon var gäst på Svenska Deckarfestivalen i november 2017.

Sagt om boken
"Spänningslitteraturen har fått en ny stor liten hjälte i Jack, 11 år när boken börjar och 15 på slutet, med hjälp av Belinda Bauer och hennes nya fantastiska bok När repet brister", Anders Kapp har recenserat här.

"Den bästa kriminalroman jag läst på väldigt länge"
/ Val McDermid

"Belinda Bauer har en alldeles egen ton, en obönhörligt tickande katastrofklocka"
/Lotta Olsson, Dagens Nyheter

1 kommentar:

dercy lyne sa...

BÄSTA ONLINE ÄLSKADE SPELL CASTER FÖR ATT FÅ DIN EX LOVER, HUSBAND, WIFE, FLICKA ELLER JAG ÄLSKAR BACK. ADD HEM UPP PÅ WHATSAPP: +2349083639501
  -Email- blackmagicsolutions95@gmail.com
Hej alla jag är Darcy Lyne och är här för att dela det underbara arbetet som Dr Nosa gjorde för mig. Efter 5 år i äktenskap med min man med 2 barn började min man agera konstig och gick ut med andra damer och visade mig kall kärlek, hotar han vid flera tillfällen skilsmässa mig om jag vågar fråga honom om hans affär med andra damer, jag var helt förödad och förvirrad tills en gammal vän av min berättade för mig om en stavningskrock på internet som heter Dr..nosakhare som hjälper människor med förhållande och äktenskapsproblem av kärleksförloppens krafter, jag tvivlade först om det någonsin existerade någonting bestämde mig för att försöka, när jag kontaktade honom hjälpte han mig att kasta en kärleksspell och inom 48 timmar min man kom tillbaka till mig och började be om ursäkt, nu har han slutat gå ut med andra damer och hans med mig för gott och för riktigt . Kontakta den här stora kärleksspellaren för ditt förhållande eller äktenskapsproblem som ska lösas idag via
  -Email- blackmagicsolutions95@gmail.com
 eller Ring eller WhatsApp: +2349083639501
Kontakta honom för följande:
(1) Om du vill ha din ex-make / maka tillbaka.
(2) Du vill bli befordrad på ditt kontor.
(3) Du vill att kvinnor / män ska springa efter dig.
(4) Om du vill ha ett barn.
(5) Du vill vara andligt skyddad.
(6) Hjälp att föra människor ur fängelset
(7) Lottery power ball
Whatsapp eller ring +2349083639501