torsdag 20 juni 2019

Monia Gullman tipsar om två feelgood romaner

Anna Lönnqvist, Sommaren med Ava

Hon skriver romaner om relationer och kärlek. Hon är en av Sveriges mest uppskattade feelgoodförfattare. Sommaren med Ava är första delen i en serie kärleksromaner som utspelar sig i Sunnanby en fiktiv plats utanför Umeå.

Nyss hemkommen från Kina får Ava ett meddelande från sin mamma att hon måste genast åka till Sunnanby för att kolla mormors hus som fått vattenskador. Mormor är död och huset har stått tomt en längre tid. Uppgivet reser hon dit, ledsen och arg, hon har precis upptäckt att hennes pojkvän är otrogen. Där får hon kontakt med Alex, hantverkaren som ska hjälpa henne att åtgärda skadorna som uppstått. Alex är Sunnanbys attraktive singel men lever bara för sin sex-åriga dotter Ellen. Han har ingen som helst önskan att inleda någon ny relation. Cornelia är gift med Sam, de har förlorat sitt barn i en olycka, hon ger sig själv skulden och alla i Sunnanby tittar snett på henne och undviker henne helt. Ada tillbringade alla sina lov hos mormor när hon växte upp, hjälpte henne i det mysiga caféet, en samlingsplats för alla Sunnanbybor, mormor goda bakverk drog folk. Nu är det Cornelia och hennes man som äger fiket som helt har förfallit. Ada blir kvar i Sunnanby, tillsvidare i alla fall. Gnistor uppstår mellan henne och Alex.

En varm och romantisk berättelse om omedelbar attraktion och kärlek men också om ensamhet och sorg. Missförstånd, att tro på sig själv, att duga, att få gå sina egna vägar även om omgivningen tycker annat. Mysigt och charmigt och såklart slutar boken lyckligt som alla feelgoodromaner gör.

4/5 i betyg

Anna Fredriksson, Ett enklare liv

Hon har sedan debuten 2011 gett ut ett flertal romaner i genren, familjerelationer. Hon bor i Stockholm men tillbringar somrarna i Kivik. Där utspelar sig hennes serie, Pensionat Pomona. Ett enklare liv, är del två i serien. Första delen finns i pocket.

Boken handlar om tre generationer kvinnor. Konstnären Vanja, mamma till Sally som hon lämnade till pappan när Sally var liten. Vanja bosatte sig i ett konstnärskollektiv i Köpenhamn. Sally som fått ärva ett hus i Kivik, bryter upp från ett dåligt förhållande i Stockholm och flyttar på vinst och förlust till Kivik. Börjar så sakta göra verklighet av sina drömmar att öppna ett pensionat i huset hon fått ärva, Pensionat Pomona. Sallys dotter Josefin bor tillsammans med Harald på en gård med självhushåll. De sliter med att få det att gå runt och har ständigt ont om pengar. Nu får man som läsare följa dessa tre kvinnor, Vanja, Sally och Josefin. Vanja vill försonas med Sally, be om förlåtelse men Sally har svårt att ta till sig hennes önskan. Det är så mycket från uppväxten som ligger där och gror, hur kan man bara lämna sitt barn? Josefins relation till Sally är också ansträngd. Sally fick ett ultimatum av sin sambo i Stockholm, han eller dottern, hon valde honom, ville inte bli lämnad, något hon bittert ångrat. Sally vill försonas med Josefin, bli förlåten för det val hon gjorde då som blev så fel. Josefin som börjat tröttna på det mödosamma arbetet på gården, men hur ska hon kunna tala om det för Harald, detta är ju hans livs dröm att leva och bo i symbios med naturen, odla sin egen mat och bygga hönshus. Bestämma sina egna arbetstider. Jag plöjer boken, vill ju veta hur det går, många svåra val, att kunna lämna det som varit och gå vidare, finns det en chans till försoning dessa kvinnor emellan.

Väntar redan på bok tre, jag vill ju veta hur framtiden kommer att se ut. Anna Fredriksson skriver så lättsamt men ändå så känslomässigt gripande. Feelgood när den är som bäst.

4/5 i betyg