måndag 19 augusti 2019

Monica Gullman har läst fyra böcker i höstens utgivning

Monica Gullman har läst fyra böcker, som alla ingår i Låna & Läsbiblioteket 2019/20. Kom gärna och lyssna på hennes favoriter bland de 55 böcker som ingår i biblioteket, på torsdag 29 augusti kl 18.30. Läs mer om kvällen här.

Susanna Alakoski, Bomullsängeln

Bomullsängeln är första delen av fyra böcker som tar avstamp i det tidiga 1900 talets Finland, för att avslutas i Sverige i våra dagar. När Hilda föds i Sorola, en liten by utanför Vasa, drabbas modern av stirrsjukan. Hon klarar inte av att ta hand om sitt barn. Sanna-täti blir hennes mor under uppväxten. Någon far har hon inte. Hon får tidigt hjälpa till med allt hon förmår så liten hon är. Livet på bondgården är hårt, någon skolgång är det inte tal om, hon är flicka och dessutom en oäkting. När hon är 16 år blir hon med barn, prästen i byn är fadern, något hon inte kan berätta för Sanna-täti och alla de andra. Hon blir bortkörd från gården, föder en son som dör efter några dagar. Hon hamnar som piga hos en familj där hon får arbeta mot mat och en sängplats. Där träffar hon Helli. De beslutar sig för att lämna gården och ta sig till Vasa, söka arbete på Bomullsspinneriet, i hopp om att få ett drägligare liv.

Arbetsdagen är 11 timmar, lönen är 1 mark/ dag, året är 1923. Hilda som är smart och flink i fingrarna avancerar på Bomullsfabriken. Hon möter Arvo, de blir blixtförälskade i varandra, gifter sig och får två barn. Helli kämpar för att arbetarna, särskilt kvinnorna, ska få det bättre på fabriken och i samhället. Torsdagen den 30 november 1939 förklarar Sovjetunionen krig mot Finland. Det som tidigare varit svårt blir 100 gånger värre nu när kriget brutit ut.

En stark och gripande roman om en tid om flickors utsatthet, om kvinnlig vänskap och ett samhälle i förändring. Så bra berättat av en väldigt påläst Susanna Alakoski.

Jag kommer garanterat att läsa de tre kommande böckerna i serien.

Den får 4/5 i betyg

Anne Holt, En grav för två

Anne Holt är Norges deckardrottning, som skrivit ett 20-tal böcker, alla översatta till svenska.

En grav för två, är första delen i en ny serie med juristen, Selma Falck, som huvudkaraktär. Boken börjar med att Norges bästa kvinnliga längskidåkare testas positivt för doping. OS i Sydkorea närmar sig och Norska landslagsledningen lamslås när de får kännedom om dopingen. Fadern till flickan, den förmögne och mäktige Jan Morell, anlitar juristen Selma Falck för att ta reda på hur dottern fått detta preparat i sig. Selma Falck har, förutom att vara jurist och spelmissbrukare, stulit 15 miljoner av jan Morell för att kunna finansiera sitt missbruk. Hon får EN chans att fria hans dotter, annars anmäler han henne till polisen och hon kommer att förlora allt. Några dagar senare hittas Norges bästa manlige längskidåkare död i ett dike efter ett träningspass på rullskidor en mörk kväll. Hans kropp testas också positivt för doping. Preparatet är en munsårssalva.

Detta får ju mig som läsare osökt att tänka på Therese Johaug som blev avstängd för att ha använt en munsårssalva som innehöll ej tillåtna substanser. Nu är frågan, är det ett attentat mot världens bästa längskidnation Norge, eller har skidåkarna dopat sig i smyg. Detta blir Selma Falcks jobb att snabbt lösa, samtidigt som klockan tickar mot hennes egen undergång.

Boken blir till en bladvändare, som läsare vill jag ju veta hur gick det till, och slutet blir minst sagt överraskande.

Den får 4/5 i betyg

Alex Michaelides, Den tysta patienten

Lycka är att hitta en debutant som skriver en bok som på alla sätt överträffar ens förväntningar. Så blev det med denna spänningsroman. En roman som fått massor med publicitet.

Alicia Berensons liv förändras drastiskt när hon en kväll skjuter sin man till döds med fem skott i ansiktet. Hon en känd konstnär, han en eftertraktad modefotograf. En våldsam familjetragedi. Efter skotten gick Alicia in i tystnaden. Ett mysterium. Hon hamnade på en rättsmedicinsk anstalt, inlåst för tid och evighet. Theo Faber, rättsmedicinsk psykoterapeut, söker jobb på anstalten där hon sitter inspärrad. Han har fått för sig att han kommer att få henne att börja tala igen, få veta varför hon sköt sin man, vad som egentligen utlösta dramat. Två trasiga människor, båda med mörkt förflutet, Alicia och Theo.

Boken blir till en riktig bladvändare, så proffsigt skriven av denna debutförfattare och med en oerhört oväntad upplösning. Smart och sofistikerat berättande genomsyrat av verklig spänning. ”En lysande roman”, David Baldacci.

Den får 4/5 i betyg

Simon Häggström, Flickorna som sprang

Simon Häggström är polis specialiserad på prostitution och människohandel för sexuella ändamål sedan 10 år tillbaka. Han tjänstgör vid NOA i Stockholm och har skrivit två faktaböcker, Skuggornas lag och Nattstad. Flickorna som sprang är hans debut i genren spänningslitteratur.

Poliserna på människohandelsgruppen arbetar i Stockholms skuggvärld och möter både hallickar och sexköpare. Så får de nys om en grupp män som utnyttjar unga flickor, ju yngre desto bättre. Helt vanliga familjefäder med fru och barn hemma, bankmän, lärare, tjänstemän, osv. Övergreppen blir värre och värre. När en ung skolflicka tar livet av sig när hon inte orkar mer, måste polisen göra allt de förmår att hitta personen som organiserar det hela. Men, det finns bara en väg, någon måste infiltrera gruppen. Samtidigt är två tonårstjejer på rymmen från ett LVU hem i Sundsvall. De tjuvåker med tåg till Stockholm, hur ska de klara sig i huvudstaden? Har inga pengar, ingenstans att sova. De har sina kroppar, de kommer på hur de ska lura medelålders män genom att via internet hitta platser att träffas på för sex. De tar betalt i förskott, sedan springer de (för livet), nu är de illa ute, det fungerar inte hur många gånger som helst.

Boken är en verklighetsnära skildring av de mörka sidor i samhället vi ofta väljer att blunda för. Men samtidigt en berättelse om människors förmåga att överleva under de mest extrema förhållanden. Det var jobbigt att läsa boken eftersom författaren lagt in verkliga händelser med det fiktiva. Jag är ändå glad att jag orkat läsa boken, en bok många skulle läsa. Jag kan relatera till Katarina Vikströms senaste bok, Underlandet tur och retur med ungefär samma tema, tjejer som byter sex mot droger. Riktigt hjärtskärande läsning.