fredag 3 januari 2020

Maria Hamrefors summerar året som gått



Maria Hamrefors. Foto: Sara Mac Key
Maria Hamrefors, ordförande för Bokhandlareföreningen

Vilken är årets branschhändelse?
– En sak som var viktigt och betydelsefullt var att vi fick tillbaka Nobelpriset i litteratur.

Vad gjorde dig gladast under året?
– Att det finns en stor vitalitet och självförtroende om jag tittar från bokhandelns perspektiv. De bokhandlarföretag som jag möter jobbar med stort självförtroende. Jag tror man kan säga att de landat i marknadsförändringarna och känner vad de har för roll, att vara de med kött och blod som kan hjälpa läsarna att hitta rätt böcker och att de är viktiga för förlagen med sin evenemangsverksamhet till exempel.

Årets flopp?
– Jag har inte förutsättningar att kommentera några floppar. Jag har inte sett några sådana.

Vad tror du kommer känneteckna branschåret 2020?
– Jag tror vi kommer ha en mer aktiv diskussion om de olika försäljningskanalernas roll i branschen och säkert mer diskussion kring läsande och vad olika aktörer kan göra för läsfrämjandet.

Vilken var den bästa boken 2019?
– Den frågan tycker jag ska ställas till alla läsare. Bokbranschen handlar om att olika människor ska hitta böcker som talar till dem. Personligen tyckte jag väldigt mycket om Osebol som jag läste i augusti innan den var aktuell i Augustsammanhang.

Inga kommentarer: