torsdag 16 januari 2020

Vängåvans Litterära Sällskap


 
Görel Crona framför sin monolog, "Selmas samlade vrede"
 
 Bilder från VLS kväll den 16 mars med Anna-Karin Palm och Görel Crona

Vängåvans Litterära Sällskap är äntligen på väg att  sjösättas. Tanken är enkel - vi samlas fem gånger under våren med start i februari i bokhandeln för att under trevliga former samtala om en intressant och aktuell bok under ledning av en samtalsledare, som är olika från gång till gång.

Det är inget måste att ha läst boken till det aktuella tillfället och det är inte heller något tvång att prata eller delta i samtalen. Det går bra att bara lyssna och ta in. Vi bjuder under tiden på ett glas vin och lite tilltugg.

Olika åsikter är bra! Det finns inget rätt eller fel, bara olika läsningar. Alla tolkar texten på sitt sätt och allas åsikter är lika mycket värda. Det är bara bra om ni tycker olika – då blir diskussionen mer varierad. Var öppen för andras tankar kring boken och visa nyfikenhet. Kanske upptäcker du själv något nytt?

Vi väljer inbundna böcker utgivna 2019, fast inte riktigt de som varit med på toppsäljlistan. Priset är 1000 kronor och då ingår vårens alla fem inbundna böcker. Är ni två i samma familj, make/maka/sambo, som vill vara med erbjuder vi ett familjemedlemsskap, som kostar 350 kr, då ingår allt utom böcker.

Samtalsledarna är författare, recensenter eller ha någon annan anknytning till bokbranschen.

Nu finns alla ingående böcker att hämta, om du inte redan har gjort det.

Medlemsteckning gör du i kassan, så får du ditt medlemskort och de böcker som ingår.

Har du frågor så mejla eller ring mig, mejl lennart.bergstrom(a)vangavan.se eller tfn 0706734760. (Byt ut (a) mot @).

Datum för träffar och böcker som ingår är följande,

#1 Eva-Marie Liffner, Vem kan segla
17 februari, kl 18. Samtalsledare Anders Larsson

#2 Anna-Karin Palm, Jag vill sätta världen i rörelse, en biografi över Selma Lagerlöf
16 mars, kl 18.

Denna kväll blir väldigt speciell. Lennart Bergström och Anders Larsson samtalar med författaren Anna-Karin Palm om hennes bok.

Efter en paus kommer skådespelerskan Görel Crona att framföra sin succémonolog, Selmas samlade vrede, som fått lysande recensioner, (55 min).


#3 Gunnar Bolin, Hovjuvelerarens barn: en berättelse om en släkt i skuggan av tre diktaturer.
8 april, kl 18.30: Samtalsledare Ellen Skarp. Denna träff kommer att genomföras som en telefonkonferens.

#4 Susanna Alakoski, Bomullsängeln
27 april, kl 18. Eveline Santner. Denna träff genomförs som videokonferens.

#5 Hanna Landahl, Ljuskällan
18 maj, kl 18.00. Samtalsledare: Lotten Glans
Författaren Hanna Landahl kommer även att delta under kvällen.

Samtalsledarna

Anders Larsson
Han är litteraturvetare och en storläsare av alla genrer. Han driver en bokblogg, Kapprakt, och har även varit festivalgeneral för Svenska Deckarfestivalen som går i november varje år.

Ellen Skarp
Ellen är för de flesta i Sundsvall ganska okänd. Numera pensionär men arbetade i många år som bokhandlare i Helsingborg. Hon har ett förflutet hos oss på Arne Jonzons tid eftersom familjen Skarp växte upp i Sundsvall när hennes pappa var överste och regementschef för LV5. Hon är syster med Ann-Marie Skarp som är VD för Piratförlaget och gift med Jan Guillou.

Jag läser en bok dels för berättelsens skull och dels för mitt intresse av utveckling.
Jag gilla att samtala kring det jag läst i ord & bild och tycker det är helt fantastiskt att få göra det med andra intresserade i en större gemenskap. 
En läsecirkel inspirerar mig och tillgodoser min lust att få nya infallsvinklar på det jag läser. 


Läs mer: https://www.evelines-lasecirkel.com/om-oss/
Jag läser en bok dels för berättelsens skull och dels för mitt intresse av utveckling.
Jag gilla att samtala kring det jag läst i ord & bild och tycker det är helt fantastiskt att få göra det med andra intresserade i en större gemenskap. 
En läsecirkel inspirerar mig och tillgodoser min lust att få nya infallsvinklar på det jag läser.  


Läs mer: https://www.evelines-lasecirkel.com/om-oss/
Eveline Santner
Eveline leder själv bokcirklar och säger så här om sig själv : ”Jag läser en bok dels för berättelsens skull och dels för mitt intresse av utveckling. Jag gilla att samtala kring det jag läst i ord & bild och tycker det är helt fantastiskt att få göra det med andra intresserade i en större gemenskap. En läsecirkel inspirerar mig och tillgodoser min lust att få nya infallsvinklar på det jag läser." Läs hennes blogg här

Lotten Glans
Lotten är även hon en storläsare och driver en egen bokblogg, Lottens Bokblogg. Hon arbetar på Mittuniversitetet sedan många år tillbaka.

Lennart Bergström
Är sedan 1983 bokhandlare och ägare av Vängåvans Bokhandel. Bokhandeln har dock sina anor från 1840, vilket innebär att vi fyller 180 år innevarande år. Vill du veta bokhandelns och min egen historia så kan du läsa den här. 

Inga kommentarer: