torsdag 19 november 2020

Bokhandlarn möter Nisse Scherman



Nisse Scherman har tillbringat större delen av sitt yrkesverksamma liv inom bokbranschen. Till en början i Akademibokhandeln och avslutningsvis hos Klackenbergs Böcker & Papper. Han har även varit controller hos Tidningen Vi, innehaft posten som förbundskapten för det Svenska Dartlandslaget i 10 år och är fortfarande Gudfader för det franska landslaget i samma sport. Han sitter nu i styrelsen för Sällskapet Deckarvännerna och är skattmästare i Svenska Deckarakademin.

Han skriver recensioner i Dast Magazine, (www.dast.nu) och på den egna bloggen (www.nissescherman.blogspot.se). Han innehar Sveriges största privatsamling av svenska kriminalromaner.

Han började läsa deckare i femårsåldern. Mammas julklappsböcker (Maria Lang & Stieg Trenter) stavade han sig långsamt igenom. Därefter blev det uppslagsverket Nordisk Familjebok Band 1, och han är därför en hejare på allt som börjar på A. Efter att ha vunnit Bo Lundins Århundradets svenska deckare i ett lotteri 1993 upptäckte han att han hade c:a 300 av de nämnda böckerna i sina hyllor och började samla, läsa och skriva om dem. Och på den vägen är det.

 

Nu Nisse, måste vi prata om dina böcker och bokhyllor:

* Hur organiserar du din bokhylla? 

Efter utgivningsår, och bokstavsordning inom året.

* Vet du hur många böcker du har hemma? 

C:a 10 000.

* Finns det några pinsamma böcker i din bokhylla? 

Sean Elke, ett antal erotiska deckare.

* Hur ser du på pappersböcker och digitala böcker? Vad föredrar du? 

Jag föredrar pappersböcker, men för att inte bli överkörd lyssnar jag på böcker när jag promenerar. E-böcker läser jag endast undantagsvis. T ex när vi ska bedöma sent utkomna böcker inför årets deckarpriser.

* Vilken/vilka klassiker läser du om och om igen? 

Jag skulle vilja läsa Sjöwall/Wahlöö fler gånger. Det händer fortfarande, men alltför sällan. Och då helst Roseanna.

* Finns det någon ”klassiker” som du vägrar att läsa? 

Det finns ingenting som jag vägrar att läsa, men tiden räcker ändå inte till allt man vill läsa.

* Vilken är den senaste riktigt, riktigt bra bok du läste? 

Stina Jacksons Ödesmark.

* Hur långt måste man läsa innan man får ge upp om en bok? 

Man får naturligtvis ge upp var som helst, men jag gör sällan det.

* Vad gör du med böcker du inte vill ha kvar? 

Jag säljer dem på Loppis under devisen: Betala vad du vill, alla pengar går till Cancerfonden. Då får man böckerna sålda, får mer betalt och pengarna går till något bra.

* Vad läser du just nu? 

Anna Jansson: Skuggan bakom dig.

* Läste du som barn och vad? 

Jag läste allt jag kom över. Som femåring stavade jag mig igenom årets Maria Lang och Stieg Trenter (mammas julklappar), utan att förstå ett smack. Dessutom började jag från början i uppslagsverket Nordisk Familjebok. Jag är därför en hejare på allt som börjar på A.

* Vad är det för sorts böcker vi behöver just nu? 

Vi behöver alltid välskrivna böcker som allra helst ska vara genreöverskridande.

* Vem skulle du vilja skrev ditt livs historia? 

Tage Danielsson.


Inga kommentarer: