onsdag 19 november 2014

Anna-Sofia Winroth: Lillan & Tiss letar chokladträd


Lillan & Tiss letar chokladträd är första boken i en bilderboksserie om hur Lillan & Tiss åker jorden runt och tar reda på fakta om saker som de i vanliga fall köper i mataffären eller tar fram ur köksskåpet men aldrig har sett "på riktigt". Så först ut är choklad. Ja, varför är choklad brun egentligen?

Följ med Lillian & Tiss på en spännande och sprallig resa i kakaodjungeln, där de får lära sig hur kakao blir choklad och hur choklad får sin bruna färg. När du läst färdigt kan du göra egen indiandrickchoklad eller baka en smarrig chokladkaka med Lillan & Tiss egna recept.

Jag som skrivit boken heter Anna-Sofia Winroth. Till vardags jobbar jag med att göra choklad. På mina jobbresor har jag sett hur undervisning och kundkap skapar positiv förändring. Förhoppningsvis kan sagan om Lillan & Tiss inspirera läsaren, barn som vuxna, till att välja ekologisk och etisk choklad. Och naturligtvis andra sjysta råvaror...

År 2000 öppnade Anna-Sofia Winroth Gefle Chocolaterie i Gävle, efter att ha köpt Grand Hotels festvåning i Gävle för att få tillgång till ett hundraårigt recept på chokladtryffel. Det var början på hennes entreprenörskap som chokladmakare, där hon kom att sätta kakaobönan och etiska aspekter på råvarans odling i fokus. Hon köpte till och med två plantager i Dominikanska republiken för att studera kakaohandeln på nära håll.

1 kommentar:

Oliver sa...

Älskar den här boken! Mina barn älskar Lillan och Tiss karaktärerna, och att de har lärt sig något nyttigt är bara ett pluss!