onsdag 19 november 2014

Ulla Gabay: Hälsofällen

Hälsofällan - om miljöbomben i magen och vad du kan göra åt den.

Följ med Ulla Gabay på en halsbrytande resa i ett kostlandskap där ett hälsostup lurar bakom varje smaktopp. Häng på och syna den industriella maten. Full av miljögifter, godkända livsmedelsgifter, kemikalier och syntetiska tillsatser. Din inre miljö hotas på samma sätt som den yttre. Vinster sätts före din hälsa. Köpta forskare har fingret rakt i kostgrytan. I slutna rum gör regeringar och myndigheter upp om vansinnet med vår mat. Och läkemedelsindustrin tjänar pengar på konsekvenserna.

Samtidigt som svälten minskar i U-länderna, drabbas välfärdens övergödda befolkning av undernäring. I takt med att industrin har tagit över kostcirkeln har kroniska folksjukdomar, autoimmunitet och cancer ökat. Resultatet av den moderna synen på mat är ett stort livsmedelsexperiment inom jordbruksindustrin, matindustrin och biotekniken. Med oss vanliga människor som försökskaniner, utan att någon idag kan förutse hur hälsan påverkas på sikt. Eller vilka epigenetiska effekter det för med sig för framtida generationer.

Lösningen på problemet finns. Du måste själv ta ett större ansvar för din hälsa. Genom att skaffa dig kunskap om maten, matsmältningen och den näring din kropp behöver. Du måste sluta köpa industrins snabbmat och försurande hel- och halvfabrikat och istället välja äkta mat. Närodlad och ekologisk.
Ulla Gabay är född och uppvuxen i Göteborg. Efter journalistutbildning 1970 inledde Ulla en spännande och mångsidig karriär och har genom åren rest över hela världen som trendkonsult och modeskribent, samt verkat som krönikör och föredragshållare. Hon har skapat två månadsmagasin och gav på 1990-talet ut boken Prismärkt – om andlig kommers & mänsklig konkurs som blev mycket uppmärksammad i media.

Ulla har alltid haft fokus på hälsan. Hon slutade äta kött redan på 1970-talet och levde ett hälsosamt liv på landet innan hon började dela sin tid mellan Sverige och New York. Där hoppade hon på den extrema hälsovågen med hård träning, populära dieter och mängder av näringstillskott. Detta ledde till en magoperation 2010. När tillståndet efter operationen förvärrades och sjukvården bara kunde erbjuda henne medicinering bestämde hon sig för att själv gräva i hälsoträsket för att finna svaren på några frågor: vad hade hänt henne och varför? Vad kunde hon själv göra åt det?  Boken Hälsofällan är hennes mycket konkreta svar.

När hon skrivit färdigt sitt manus efter fyra års research, fick en av Sveriges mest internationellt erkända experter, Professor Stig Bengmark, läsa det. Han återkom med kommentaren: "Jag är imponerad, Hälsofällan är den mest informativa bok i ämnet som hittills skrivit på svenska för lekmän.”