onsdag 19 november 2014

Ulric Jansson: När livet brinner

Hur mår Du egentligen, min vän?

Den här boken vill återupprätta tron på Din inneboende och läkande kraft, som alltid är närvarande, men kanske inte tillräckligt aktiv. Kraften kallas ibland ”gammal kunskap”; det kan vara kunskap som är medfödd och ibland följer den sunt förnuft - men inte alltid! Oftast beror det på, vad som för tillfället anses förnuftigt. Vetenskapen har länge försökt inpränta i oss att om saker inte går att påvisa, så existerar eller fungerar de inte.

”När livet brinner” berättar om hur en människa blev helt frisk på betydligt kortare tid än det tog att bli allvarligt sjuk. Om det är du som är trött, sjuk, ledsen eller sårad, är det självklart också du som måste bli pigg, frisk, glad och lycklig. Börja med att tänka tanken. Tänk den nu! Boken är tänkt att användas som en verktygslåda, full av hjälpmedel för ditt fortsatta arbete.

Tänk eller se för din inre syn en stor gul citron på en skärbräda. Tänk dig vidare att du skär den fina citronen i två delar, så att citronsaften tränger fram. Ta en halva i näven och böj huvudet bakåt, samtidigt som du kramar saften rakt i gapet. Hur smakar det? Vad händer? Rinner saliven till? Grattis! Du har just i detta ögonblick förändrat en av din kropps funktioner med ren tankekraft, på bara elva sekunder. Anar du effekterna av hur du ser på livet och din verklighet? Kan ditt trötta, sjuka och ledsna tillstånd delvis eller rent av helt vara en följd av hur du omedvetet programmerat din kropp de senaste fem eller tio åren - eller kanske rent av senaste hälften av ditt dyrbara liv?

Ulric om Ulric Jansson

Ulric Jansson är som pären (potatisen), går bra att ha till allt. Ett typiskt Norrländskt uttryck som betyder att man är bra på att klara sig själv och kan arbeta med allt som behövs. Jag är mycket intresserad av olika funktionshinder, hur människor kompenserar dessa i sina dagliga liv och jag gillar att återberätta historier. Min övertygelse gäller också att det måste vara roligt på jobbet, oavsett om det är att lära andra köra lastbil med släp och buss eller att trösta barn och ungdomar. Ett annat intresse jag har är förändrade medvetandetillstånd såsom meditation och hypnos. Att de går att kombinera med inlärning det visste jag redan som barn, det är inget hokus pokus. I mycket vuxen ålder läste jag till mig en Fil. kand i rehabilitering och handikappvetenskap, men har sedan länge förstått att inlärning är en mycket individuell sak, oavsett om det finns eller inte finns ”hinder efter vägen”. Jag tror humorn och glädjen är vår nyckel till framtidens verklighet.

Röster om boken:

”När livet brinner av Ulric Jansson: Jag har precis läst en alldeles ny och innehållsrik bok som grep tag i mig på flera olika sätt. "Jag hann aldrig lägga märke till vingarna" - en rad tidigt i boken som väckte min nyfikenhet, dessutom var den vackert och poetiskt skriven. Boken är en härlig blandning av noveller, forskning kring hälsa, roliga uträkningar och mycket annat. Och den rör och berör alla med sitt budskap och humor. Boken fick mig att tänka till många gånger och när jag till sist la den ifrån mig var jag fylld av tankar och insikter. För att bena upp dessa tankar och insikter eller kanske för att finna ännu fler infallsvinklar och perspektiv kommer jag att läsa om boken. Det kommer att bli ett sant nöje!”
/ Nina Eklund Tegar

"Det är en mycket speciell bok som jag tror att många kan få styrka av eftersom det är så otroligt många som kan känna igen sig, då det gäller fysisk och psykisk hälsa samt allt som vi omger oss med - som faktiskt stör just hälsan.
Jag hoppas denna bok når många!"
/Kristina

Min vän Ulric Jansson har skrivit denna bok och här får man verkligen komma in i en mans tankar, känslor och funderingar som pendlar mellan som vuxen och barn livet ... Många skratt Rekommenderar den verkligen.
/Susanne

Läser just nu en mycket förunderlig och klok bok. Boken är skriven ur en djup underström av vishet. I ett sällsamt stilla , men "busigt" sätt att dela med sig av dessa fantastiska erfarenheter. Opretentiöst, jordnära, låter författaren ljuset skina igenom varje textrad, varje strof ! Kort sammanfattning, Tron på din inneboende och läkande kraft. Läs den ! Den kommer att få dig att tänka Om ! Bokens titel: När livet brinner, av Ulric Jansson.
/Karina