måndag 3 september 2018

Daniel Waluszewski, Mot en mörkgrön kuliss

För sex år sedan skrev han en bok om sin farfars dramatiska flykt från Polen till Sverige och Sundsvall, om koncentrationsläger och spionerimisstankar. Med den nominerades han till Norrlands litteraturpris.  Nu är Daniel Waluszewski tillbaka med en ny bok, nu i historisk Sundsvallsmiljö.

Som son till en skogsbonde låter sig Holger Flygt förföras av stadens locktoner. Han tar värv som uppköpare för ett av de stora skogsbolagen och märker snart att hans verbala förmåga gör honom som klippt och skuren för jobbet. Utrustad med brännvin och klingande guldmynt kuskar han runt i byarna och köper skogsmark av ovetande bönder. Hans framgångar leder till ett raskt inträde i stadens societet och när han förälskar sig i den unga kvinnan, Maria, är hans lycka gjord.

Skogsbolagens allt sämre rykte efter den famösa Baggbölerättegången får dock Holger att börja grubbla över framgångarnas baksida och när han på nära håll tvingas uthärda en fattigbondes misär sätts hans moral på prov. Strax därpå avlider fadern i kolera, något som får familjen att splittras och Holgers bröder att slåss om att bli husbonde. Holger å sin sida försöker desperat att freda sin mor som hamnar i kläm när bröderna träter om vem som ska få ta över gården.

De allt svårare samvetskvalen plågar Holger när Maria plötsligt en dag försvinner. Holger börja nysta i sin kärestas liv och det visar sig snart att hon inte är den hon utgett sig för. Skakad upptäcker Holger att han befinner sig mitt i en maktkamp som utspelar sig med den ständigt närvarande barrskogen som mörkgrön kuliss.

Mot en mörkgrön kuliss är en historisk roman som utspelar sig runt Sundsvallstrakten under träpatronernas storhetstid i mitten av 1800-talet.

Om Daniel Waluszewski
Daniel Waluszewski föddes år 1982 i Gävle, men är uppvuxen i Sundsvall. Han har en magisterexamen i nationalekonomi och arbetar inom Regeringskansliet. Idag bor han i Farsta söder om Stockholm.

År 2012 debuterade Daniel med den historiska romanen Med en blick över axeln där han skildrar sin farfars livsöde. Boken fick fina vitsord och läsare runt om i landet har ryckts med i den fängslande gestaltningen. År 2018 gav Daniel ut boken Mot en mörkgrön kuliss på Bokförlaget Mormor.

Läs artikel i Sundsvalls Tidning här
Läs en recension på Lottens Bokblogg här

Monica Gullman  har läst boken
En historisk roman som utspelar sig i Sundsvallstrakten under Träpatronernas storhetstid i mitten av 1800-talet.

Holger Flygt är son till en skogsbonde, när han är 18 år känner han att han vill något annat än att jobba i skogen med sin far och sina tre bröder. Han ger sig av till Sundsvall för att söka arbete. Den enda i familjen han kommer att sakna är modern som han älskar. I stan får han arbete hos Disponent Fredrik Bunsow, han blir Inspektör och uppdraget är att resa runt i Medelpad för att köpa upp virke och mark av skogsbönderna, stora som små. Han har talets gåva och brännvin i kappsäcken ibland en bit fläsk också för att bjuda på. Staden Sundsvall växer, människor kommer från när och fjärran för att söka jobb inom skogsindustrin.

Viktigt för de bättre bemedlade att skaffa sig en position i staden, det myglas och konspireras alla vill vara med och bli bland de som styr Sundsvall. Holger börjar så småningom grubbla över sitt uppdrag, han känner att han lurar av de fattiga skogsbönderna sina skogar för en billig penning och en flaska brännvin. När han vi ett tillfälle får se en skogsbondes misär efter att ha sålt bort sin skog sätts hans moral på prov.

Jag är så imponerad av författarens sätt att berätta, stundvis blir boken till en rafflande thriller. Språket är bra och karaktärerna griper tag. Intressant också att läsa om just den epoken i Sundsvalls historia, han har vävt in fakta som fiktion i berättelsen.

Den får 4/5 i betyg av mig just för platsen och historien.